×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

حسین قدس نیا

استاندار جدید سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه هشتم آذرماه در اولین روزهای حضور در این استان استراتژیک و پهناور اولین سفر کاری خود را به بازدید از مناطق شمالی استان و شهرستانهای منطقه سیستان اختصاص داد.
مهندس احمدعلی موهبتی که در جلسه شورای اداری مناطق سیستان سخن می‌گفت، با بیان خاطراتی از سالهای حضورش در این منطقه گفت:
من سالهای آبادانی و سرسبزی سیستان را در سالهای اول دهه شصت از نزدیک دیده ام، و سیستان را با دریاچه پر آب و نی زارها، ماهیان و پرندگان آن می شناسم،
وی در ادامه با استفاده از متن یک فرزند شهید، بهترین و جامع ترین وصف در مورد سیستان را در عبارت کوتاه “سیستان، سرزمین پایداریهای پی در پی و روشنی های تاریخی و زادگاه شهیدان سربلند، و سیستان ولایتمدار”، خلاصه کرد، و به دلیل ذیق وقت، از پرداختن بیشتر به تاریخچه و ویژگی‌های برجسته آن خودداری کرد‌.
وی با تاکید بر تداوم محرومیتهای منطقه، افزود: خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران غیر قابل انکار ولی در حد شأن و عظمت و بزرگی این مردم نیست،
مهندس موهبتی استفاده از عبارات اوصافی برای مسئولان را موجب محدود شدن افراد در میان این عبارات برشمرد و افزود: عبارات پرطمطراق و کلمات اضافه بکار نبریم، باید زوائد زندگی را از جامعه بزداییم.
استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: هرگز سرنوشت سیستان را با آب رقم نزنیم، اما حق آبه هیرمند را با قوت پیگیری می‌کنیم. در این خصوص در همان ابتدای کار جلسات فشرده‌ای با معاونت اول رئیس جمهور، وزیر کشور، وزیر امورخارجه، و وزیر نیرو، برگزار شده‌است.
استاندار جدید سیستان و بلوچستان در دفاع از خدمات دولت در جهت ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه منطقه، با یاد از منطقه ویژه اقتصادی رامشار، که سالهاست است، از راه اندازی آن، می‌گذرد و هنوز در آن سرمایه گذاری نشده است، تصریح کرد، اگر منطقه آزاد تجاری– صنعتی سیستان هم تصویب شود، آیا سرمایه گذار، در آن حضور پیدا می‌کند؟
مهندس موهبتی، یکی از ویژگیهای رشد هر منطقه را، نیروی انسانی موجود در آن منطقه معرفی کرد، و ضمن اشاره به لزوم بازگشت نخبگان و فرهیختگان مهاجر سیستانی، گفت:
مهاجرت فرهیختگان و نخبگان از منطقه سیستان اتفاق ناگوار در این منطقه است که باید عوامل آن بررسی و به دنبال مهاجرت معکوس سرمایه‌های انسانی، به این منطقه باشیم.
مهندس موهبتی با گلایه از همه سیستانیانی که به سرمایه‌گذاری در شهرهای بزرگ ایران پرداخته‌اند، گفت: در تمام طول انقلاب اعتبارات منطقه سیستان بیشتر از مناطق مشابه در سراسر کشور بوده است، اما عامل اصلی فرار سرمایه‌های منطقه علاوه بر پیمانکاران غیر بومی، شهروندانی هستند، که سرریز سرمایه‌های خود را صرف خرید باغ و ویلا در مشهد و تهران و سایر نقاط کشور می‌کنند.
وی با ذکر اینکه بحث پروژه اکتشافی آبهای ژرف را با جدیت دنبال خواهد کرد، تاکید کرد: متاسفانه در کشور ما، با داشتن بیش از دو هزار کیلومتر مرز دریائی در شمال و جنوب، هنوز به موضوع شیرین کردن آب دریا آنچنان که باید پرداخته نشده است، لذا موضوع انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و خراسان رضوی در دستور کار خود قرار خواهیم داد.
وی در ادامه از تبدیل شدن منطقه به صحنه نبرد احزاب به شدت انتقاد کرد و گفت: من با امید به سیستان آمده بودم، در مسیر خدمت به مردم با هیچ کس عهد اخوت نبسته ام، و با هرکس کوتاهی کند، به شدت برخورد خواهم کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنانش با نفی هرگونه زد و بند و رانتخواری تاکید کرد: وقتی که سفارش کسی را میکنیم حتما حق دیگری ضایع خواهدشد. امروز دیدم سه پمپ بنزین در یک نقطه زده شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان بهترین محور توسعه منطقه سیستان را وجود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: با پیوند دانشگاهها، دستگاههای اجرایی و مردم باید الگوی کشت در منطقه سیستان تغییر کند.