×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

به گزارش سیستان پرس؛ آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در بیست و چهارمین گردهمائی ائمه جمعه سراسر کشور تصریح کرد: بحمدالله این اجتماع عظیم با سخنان حکیمانه رهبر فرزانه و بصیر انقلاب اسلامی، راهبرد اساسی خود را بازخوانی کرد و همگان برای حضوری اثربخش در بلاد خود جهت تبیین احکام اسلامی، تنویر افکار عمومی و هدایت جامعه مصمم‌تر شدند.

رئیس قوه قضائیه، بهترین ملاک برای اجرای عدالت در شرایط فعلی را اجرای قانون دانست و ادامه داد: هیچ کس در جامعه نباید به خود اجازه دهد که اجرای قانون را تعطیل و مخدوش کند زیرا عدالت مخدوش می‌شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه طی چهل سال اخیر گام‌های بسیاری برای اجرای عدالت برداشته شده است، خاطرنشان کرد: گام دوم انقلاب اسلامی و ترسیم آن در بیانیه بلند و پرمضمون مقام معظم رهبری، تصویری واقعی از شرایط موجود و وضعیت مطلوب است. در مجموعه نظام باید ببینیم چه انجام شده و چه باید انجام شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به پرونده های فساد از سال ۱۳۷۴ تا کنون، جنس تمام این پرونده ها را یکی دانست و گفت: اگر نظام پولی و بانکی، نظام صادرات و واردات و نظام مالیاتی کشور اصلاح نشود، هر روز شاهد تولید پرونده‌های فساد اقتصادی خواهیم بود.

آیت الله رئیسی با اشاره به مسئولیت‌های قوه قضاییه در امر مقابله با فساد اظهار کرد: ما در حوزه نظارت و قضاوت مصمم به اتخاذ تدابیری برای نظارت و برخورد عبرت‌آموز با مفسدان اقتصادی هستیم.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر حمایت قاطع قوه قضاییه از آمران به معروف و ناهیان از منکر اظهار کرد: گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار گیرند و از فردی که اقدام به افشای منکری در یک اداره یا بخش می‌کند، باید تقدیر صورت گیرد و آن فرد باید به عنوان یک شهروند مسئولیت‌شناس به جامعه معرفی شود. این امر باید مورد تاکید ائمه جمعه سراسر کشور نیز باشد که بحمدالله هست.

آیت الله رئیسی، نقش علما و ائمه جمعه را در پیشگیری از جرم بسیار موثر دانست و افزود: اولین شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم را با حضور سه قوه تشکیل دادیم و همه مدیران و دستگاه ها در این زمینه نقش دارند. این میزان جرم و پرونده، زیبنده جامعه اسلامی ما نیست و باید برای کاهش جرایم و آسیب‌ها تلاش جدی کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نقش علما در احقاق حقوق عامه نیز خاطرنشان کرد: آب، خاک، جنگل، هوا، فضا و … در زمره حقوق عامه هستند و نباید اجازه داد تجاوزکاران و سوداگران به حقوق عامه تعدی کنند. ما در همین رابطه بخشی را در قوه قضاییه برای پیگیری مسائل مرتبط با حقوق عامه فعال کرده‌ایم. رهبر معظم انقلاب هم به بنده در این زمینه امر فرمودند. اما در بخش فرهنگسازی، تذکر، انذار و تبشیر برای احقاق حقوق عامه، نقش علما، روحانیون و ائمه جمعه را بسیار اثرگذار می‌دانیم.

آیت الله رئیسی، ائمه جمعه را در زمینه کاهش ورودی پرونده ها، ایفای نقش ریش‌سفیدی و برقراری صلح و سازش در اختلافات به یاری خواند و تصریح کرد: مسائلی مانند مسائل مالی، داد و ستد، خانواده و … می‌تواند به دادگاه نرود. اگر بنای ارزشمند مودت و رحمت در خانواده آسیب ببیند، با حکم دادگاه اصلاح نمی‌شود بلکه نیازمند حکمیت و صلح و سازش است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه وقت دستگاه قضایی باید بیشتر صرف مقابله با مفاسد، جرایم سازمان‌یافته و کسانی باشد که قانون و امنیت کشور را به بازی می‌گیرند، افزود: امروز دست برتری در منطقه با جبهه مقاومت است. هر جا اتکال به خدا داشته‌ایم موفق بوده ایم. جایی که به دست های بی کفایت بیگانگان چشم دوخته ایم، عقب مانده ایم. با همه وجود باور داریم که هر جا به داشته های خود اعتماد کرده ایم، پیروز شده ایم. روحیه گره گشا در این رابطه، روحیه جهادی و انقلابی خواهد بود. گرچه ممکن است خیلی ها موفقیت را دور و دیر بپندارند.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برخی مسائل در قوه قضائیه خارج از اختیار ماست. مثلا نوسانات اقتصادی یا برخی تصمیمات در حوزه های اجرایی موجب افزایش ورودی پرونده می شود. ما امیدواریم با دعای خیر مردم و اخلاص رهبر معظم انقلاب و خانواده شهیدان، خداوند عنایت کند که در جهت انتظارات مردم گام برداریم، از همه ارزش های انقلاب اسلامی صیانت کنیم و با ارتقای اعتماد عمومی به نظام، دشمن را بیش از پیش مأیوس سازیم.