×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

به گزارش سیستان پرس ” نشست هم اندیشی شورای عالی همدلان آینده نگر سیستان و بلوچستان( هاسب)؛ شورای عالی خیرین کشور و موسسه خیرین محسنین با حضور سردار رحیم صفوی، مشاور فعلی مقام معظم رهبری و فرمانده اسبق سپاه پاسداران و مهندس موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان؛ در محل دفتر شورای عالی خیرین به درخواست این شورا برگزار شد ،طرح های کلان استان و چگونگی مشارکت و همکاری خیرین ملی در برنامه توسعه استان و رفع محرومیت و رساندن شاخص های استان به میانگین کشور بررسی شد.

بنا براین گزارش در این نشست که جمعی از اعضای شورای تشکل های یاد شده حضور داشتند، موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان گزارش مبسوطی از طرح های کلان در دست اقدام از جمله: طرح های گاز رسانی به شهرهای استان، سواحل مکران، پروژه های بزرگراه و راه آهن، ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای حاشیه نشینان زاهدان، ۱۲ هزار واحد مسکونی برای روستاها و مناطق محروم استان، طرح شبکه لوله کشی ۴۶ هزارهکتاری اراضی زراعی زابل، تصویب منطقه آزاد سیستان، احداث ۱۰ هزار هکتار گلخانه در جنوب، خرید ۱۰۰۰ دستگاه خودرو سنگین برای پشتبانی بندر چابهار و حمل بار به مناطق استان، صنایع شیلاتی، کشت های نوین مانند توسعه آناناس، فرودگاه، و…ارائه نمود . وی همچنین با توجه به استراتژیک بودن برخی طرح ها از جمله زیرساخت های حمل و نقل ریلی و ترانزیتی شرق شامل بزرگراه چابهار- میلک و راه آهن چابهار- مشهد که ایران را به کریدورهای آسیای مرکزی وصل می کند، همچنین طرح ملی انتقال آب شیرین از دریای عمان به استان های شرقی و… بر لزوم هماهنگی و اجماع برای در اولویت قرار گرفتن این طرح ها و تخصیص بودجه های مربوطه تاکید کرد .

احمدعلی موهبتی به برنامه معین سازی برای استان از جمله انتخاب چهار استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس در موضوع نوسازی مدارس؛ بنیاد مسکن کشور و سه استان دیگر در موضوع حاشیه نشینی زاهدان و بنیاد مسکن و ۳ استان در موضوع حاشیه نشینی چابهار؛ همچنین استان هایی به عنوان معین استان در موضوع گاز رسانی شهرهای زابل زاهدان و خاش برای پیشبرد و اجرای سریع پروژه ها اشاره کرد.

 

واعظ مهدوی رییس شورای عالی هاسِب، نیز در این نشست ، درخصوص اقدامات خیرین در بخش های آموزش، درمان، توانمندسازی و زمینه سازی برای سرمایه گذاری در استان، نتایج و دستاوردهای حاصله در موضوع احداث ۲۰۰ مدرسه جدید استاندارد از سوی خیرین، کمک به رفع مشکلات بهداشتی و درمانی برخی بیماری های خاص در منطقه و عطف توجه خیرین ملی به فعالیت در استان و هماهنگی و همکاری خیرین ملی و استانی را گزارشی ارایه کرد .

وی با مقایسه شاخص های اقتصادی ملی و استانی، ارتقای شاخص های استان به میانگین ملی را نیازمند اقدام منسجم و اراده حامی قوی در سطح ملی دانست .
سردار صفوی نیز بر کار جمعی هدفمند در قالب برنامه و طرح ها و پروژه های زمان بندی شده مشخص تاکید کرد.

صفوی با اعلام اینکه عهد دارم که یک سوم از عمری که خداوند عنایت کند را برای خدمت به استان سیستان و بلوچستان صرف کنم، جلب توجه نظرات به استان از عالی ترین سطح، مقام معظم رهبری تا قوای سه گانه، دولت، مسولان، خیرین ملی و استانی، و حضور مسوولان پیگیر و جدی و پرتلاش را نشانه عزم ملی برای حل مشکلات استان دانست.
وی با بیان اینکه برجسته سازی و جریان سازی نیازهای بودجه ای و عملیاتی استان در مرکز، اقدام موثری است، تلاش هماهنگ و هدفمند را برای حصول هدف مورد تاکید قرار داد.

مشاور مقام معظم رهبری پیشنهاد کرد به محوریت هاسب ساز و کاری مشابه بنیادی که در استان اصفهان تشکیل شده، برای نحوه همیاری و مشارکت خیرین ملی و استانی در موضوعات کلان و بالادستی استان تشکیل و با برنامه ریزی و تهیه سند آمایش استان در قالب میان مدت و بلند مدت، از ظرفیت های ملی جهت حل مشکلات استان، بهره گیری شود.
گفتنی است در این نشست رضایی، رییس سابق سازمان حج و زیارت و رییس شورای عالی تشکل های خیریه کشور، طهایی از استانداران سابق، طباطبایی رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان، گلشنی مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیر کل پیشین شیلات استان، شفیع زاده ، یقینی، کریمی، طالبی، هنجنی و…از اعضای شورای هاسب، موسسات خیریه محسنین و ائمه اطهار حضور داشتند .