×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تفاهمنامه انتقال آب دریای عمان از سواحل چابهار به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با حضور معاون وزیر نیرو و استانداران این سه استان امروز در مشهد به امضا رسید.

به گزارش سیستان پرس” معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در نشست تامین آب کریدور شرق کشور از سواحل چابهار تا استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان میزان تخصیص آب دریا و شیرین کردن و نمک زدایی آن به این استان ها ابلاغ شد.

قاسم تقی زاده خامسی افزود: در مجموع امکان برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریا فراهم می شود که استان سیستان و بلوچستان ۲۲۸ میلیون مترمکعب، خراسان رضوی ۱۱۰ میلیون مترمکعب و خراسان جنوبی ۶۰ میلیون متر مکعب از خروجی این آب سهم می برند.

وی اظهار داشت: بر این اساس حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب دریا به این سه استان تخصیص می یابد که تمام فرایند انتقال توسط بخش خصوصی انجام می شود و مشارکت دولت تنها در حوزه پشتبانی است.

تقی زاده خامسی گفت: مصرف این آب برای صنعت بسیار خوب خواهد بود و حتی برای کشاورزی در بخش گلخانه ای و کارهای مدرن آبیاری نیز می تواند اقتصادی باشد اما عمده مصرف این آب در بخش صنعت است.

معاون وزیر نیرو افزود: با وجود تغییر قیمت ها نمی توان عدد دقیق برای برآورد قیمت تمام شده هر متر مکعب آب تصفیه و منتقل شده به استان های شرقی اعلام کرد بنابراین اعلام این نرخ نیازمند مطالعه مجدد برای استخراج قیمت است./صدا وسیما