×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سیستان پرس”انتقال آب از چابهار به سه استان: سیستان و بلوچستان؛ خراسان جنوبی؛ و خراسان رضوی؛ که تفاهمنامه آن بین وزارت نیرو و استانداران سه استان به امضاء رسید را، به لحاظ اهمیت،تاثیر و شکل اجرا- مشارکت بخش خصوصی- می توان بزرگترین پروژه زیرساختی و اقتصادی- اجتماعی دانست. پروژه ای که جدا از نقش آن در توسعه، چیرگی انسان بر شرایط، ماندگاری و همزیستی با طبیعت، آن هم در زمانی که نهادهای جهانی از احتمال بروز و یا تشدید بحران در منابع حیاتی سخن می گویند، گامی در جهت مهار و کنترل بحران است.

به گزارش سازمان ملل، در حالی که دو سوم سیاره زمین پوشیده از آب است، تنها سه درصد آب های روی زمین شیرین اند. یک میلیارد نفر در حال حاضر در دسترسی به آب با مشکل دارند. بر همین اساس، تا سال۲۰۲۵(شش سال دیگر) حدود دو میلیارد نفر از مردم جهان- عمدتا در افریقا، خاورمیانه و حتی آسیای شرقی، با کمبود شدید آب مواجه خواهند شد. شرایط به سوی آینده، دشوارتر نیز خواهد شد، یعنی کمبود آب در ۲۰۳۰ به ۴۰ درصد سطح زمین گسترش خواهد یافت. در ۲۰۴۰ حدود ۳۳ کشور جهان در معرض بحران آب خواهند بود و خاورمیانه بحرانی ترین وضعیت را خواهد داشت.

با توجه به پیش بینی های فوق، به رغم فراموشی تاریخی، امروز بخش های شرقی کشور، با ظرفیت آب های اقیانوسی و احتمال مثبت وجود آب های ژرف، افقی از امید و اطمینان را فراروی میهن گشوده است.

برابر گزارش معاون وزیر نیرو، سالیانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از این پروژه در اختیار سه استان قرار می گیرد. البته پروژه برای قابلیت برداشت ۱٫۲ میلیارد متر مکعب از دریا تدبیر شده است. با اجرای این پروژه- و تحقق آرزوی دیرینه منطقه- فاز مهم تری از مسوولیت اجتماعی جمعی آغاز می شود. درست است که در کنار دریا و بر خوان گسترده دریا نشسته ایم، اما شیرین کردن آب دریا، به رغم رواج روزافزون، هزینه سنگینی دارد.

بنابر توضیح خامسی، معاون وزیر نیرو، آب استحصالی بیش تر کاربرد صنعتی و شیوه های مدرن آبیاری دارد. خوشبختانه همزمان، طرح های بزرگ: صنعتی، گلخانه، زراعی و آبیاری نوین و مدرن، در برنامه های توسعه استان در دستور کار است.

آب در گذر تاریخ، نزد مردم منطقه، تا حد قدسیت ارزشمند بوده است. حکمروایان و جهان گشایان مهاجم نیز، سفر به منطقه را، بی تمهید آب کافی، مترادف عدم نجات می دانستند. یعنی این مایه ی حیات، در منطقه نقشی حیاتی تر داشته است.

مسوولیت اداری و اجتماعی متولیان بخش صنعت و کشاورزی ایجاب می کند بی درنگ و بی پرت زمان و فرصت، توان مجموعه خویش را در مدیریت، کاربرد بهینه و بهره وری مطلوب از این ظرفیت عظیم در راستای اهداف کلان کشور و منطقه، بسیج نمایند و در حوزه ماموریت خویش، بستر تبدیل این سرمایه گذاری بزرگ به محصول را، فراهم نمایند. قطره قطره آن، عزیز و گرانبهاست.

مسولیت اجتماعی و انسانی جمعی ما، عموم مردم- با مدیریت بهینه و کاهش مصرف، و به ویژه فعالان بخش کشاورزی و صنعت: با کاربست شیوه های کارشناسی شده که سازمان ملل نیز بر آن تاکید دارد از جمله: کاشت محصولات با نیاز آبی کمتر، شیوه های آبیاری مدرن و افزایش بهره وری، تصفیه و بازیافت آب در بخش های صنعتی و… به پایداری، کاهش هزینه و تداوم امکان زیست جمعی کمک کنیم.

ایران طبق نظر کارشناسان در ناحیه خشک جهان واقع شده و ۹۰ درصد جغرافیای کشور را مناطق نیمه خشک تا فراخشک تشکیل می دهد و بنابر پیش بینی برخی موسسات بین المللی مدیریت آب، ذخایر زیر زمینی ایران تا سال۲۰۲۵ به سطح خطرناک غیرقابل بازگشت خواهد رسید. پیش تر نیز، برخی صاحب نظران از احتمال زوال تمدن ایرانی در صورت عدم تدبیر و مدیریت صحیح آب در کشور، سخن گفته بودند. در سال زراعی گذشته شاهد بروز مشکلات اجتماعی در برخی استان ها بودیم. با این هشدارها، مدیریت مصرف آب، مسوولیت اجتماعی همگانی است. مسوولیت پذیری اجتماعی در موضوع آب، سرمایه گذاری در همزیستی مطلوب و سعادت جمعی است.

بی شک، بخش اعظم پیشرفت پروژه تا این مرحله- امضای تفاهمنامه چند جانبه و فراهم شدن زمینه اجرای طرح- حاصل اهتمام، کوشش، پی گیری مستمر و مجدانه ی جناب آقای مهندس موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان است. موهبتی از آغاز پذیرش مسوولیت استان، در کنار پبیگیری طرح ملی توسعه سواحل مکران، رسالت اجرایی شدن چهار کلان پروژه ملی در منطقه را جزو ماموریت های خود تعریف کرد. اینک شاهد موفقیت در دو پروژه راه آهن و انتقال آب هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک، در مورد بزرگراه چابهار- میلک و فرودگاه بین المللی چابهار نیز شاهد کامیابی امید بخش و حوشحالی مردم استان باشیم.

علی شعبانی*مشاور استاندار سیستان و بلوچستان