×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اسراییل در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس شرکت می‌کند. اسراییل پس از بریتانیا سومین دولتی است که به این ائتلاف می‌پیوندد. به نظر نمی‌رسد خود اسراییل بتواند نقش مهمی در چنین ائتلافی داشته باشد، ولی این رژیم تلاش دارد با اقدامات اطلاعاتی و ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای اهداف خود را در خلیج فارس دنبال کند.

روز گذشته یک رسانه اسراییلی به نقل از یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسراییل اعلام کرد اسرائیل قصد دارد در بخش اطلاعاتی و “دیگر بخش‌ها” به ماموریت امنیت دریایی در خلیج فارس بپیوندد. کاتس گفت این ماموریت جنبه “اطلاعاتی”  دارد. وزیر خارجه اسراییل منظور خود از دیگر بخش‌ها را بیان نکرد، اما اعلام کرد پیگیری منافع “راهبردی” اسراییل از جمله اهداف اسراییل از پیوستن به این ائتلاف است.

گفتنی است بر اساس سند امنیت دفاعی اسراییل، راهبرد نظامی این رژیم بر اساس “دفاع در عمق” تدوین شده است. از آنجایی که بعید به نظر می‌رسد اسراییل با توجه به توان نظامی محدود بتواند این راهبرد را در خلیج فارس به کار بندد، به نظر می‌رسد اسراییل قصد دارد از موقعیت پیش آمده استفاده کند و با استفاده از توان نظامی قدرت‌های جهانی، دکترین نظامی خود در منطقه را پیاده کند.

دکتر حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است «اسراییل، چون فکر می‌کند ائتلاف غربی و جهانی و قدرت‌های بزرگ در منطقه حضور خواهند داشت و در شرایط خطر کشتی‌های ائتلاف از اسراییل دفاع می‌کنند، می‌خواهد وارد خلیج فارس شود.»

وزیر خارجه اسرائیل اوایل تیر ماه سال جاری و پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران گفته بود: این کشور خود را برای دخالت احتمالی در درگیری نظامی بین ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس آماده می‌کند.

روز گذشته کاتس، نخست وزیر اسراییل اعلام کرد مشارکت اسرائیل در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس در راستای منافع این رژیم برای مهار ایران و توسعه روابط میان تل‌آویو و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس است که مورد حمایت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز قرار گرفته است.

اوایل ماه جاری حداقل دو جلسه سری در آلاسکا و قاهره با محوریت ایران برگزار شده که اسرائیلی‌ها در هر دو جلسه نقش عمده‌ای داشته‌اند.