×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سفیر افغانستان در تهران از توافق تهران و کابل درباره حق آبه هیرمند و حل و فصل این مسئله خبر داد .

به گزارش سیستان پرس؛ آقای عبدالغفور لیوال در حاشیه نشست بررسی تحولات افغانستان در شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با خبرنگاران در تهران گفت: خوشبختانه مذاکراتی در این زمینه میان نهادهای مسئول دو کشور جریان داشت که به توافقاتی دست یافتیم و مقرر شد طبق معاهده سال ۱۳۵۱ میان دو کشور عمل کنیم و همه چیز بر اساس آن معاهده پیش خواهد رفت.

وی افزود : البته مسائل تکنیکی در این زمینه میان هر دو طرف در حال بررسی است و ما باور داریم که در چارچوب آن ، این مسئله با توافق دو جانبه استمرار خواهد یافت.
سفیر افغانستان در تهران همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اصرار آمریکائیها بر مذاکره دو جانبه با طالبان و تاثیر منفی آن بر رویکرد دولت افغانستان در چارچوب مذاکرات بین الافغانی گفت: بر اساس پیشرفتهائی که این اواخر در عرصه صلح افغانستان پیش آمده است بویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر باور داریم که اجماع ملی و بین المللی در این باره ایجاد شده است.
لیوال افزود: طرح اخیری که درباره پیشبرد و نحوه اعمال صلح افغانستان در حال اجراست حکایت از بوجود آمدن اجماعی در سطح ملی و بین المللی دارد.
وی تاکید کرد: هرگونه مذاکرات صلح و پیشرفت در این زمینه باید با اجرای آتش بس از جانب دو طرف آغاز شود و باور دارم که این مذاکرات در سطح ملی و بین المللی این بار در مسیری واحد پیش خواهد رفت.
لیوال افزود: پس از آتش بس، مذاکرات بین الافغانی، با در نظر گرفتن جوانب مختلف و تکمیل این روند آغاز خواهد شد، مذاکراتی که مالکیت آن به ملت افغانستان و از جانب حکومت منتخب آنان تعلق دارد و صرفا آنان در این باره تصمیم گیرنده خواهند بود .

او بر عزم ملی در قلع و قمع داعش و دیگر گروه های تروریستی بین المللی در کشورش تاکید کرد.

سفیر افغانستان در پاسخ به پرسشی در خصوص نگرانی از انتقال بازمانده های داعش به افغانستان گفت: باور دارم که این گروه های تروریستی هر گونه تلاشی که در افغانستان داشته باشند در نهایت قلع و قمع می شوند.
سفیر افغانستان بار دیگر تاکید کرد: به نمایندگی از حکومت، ارتش و ملت افغانستان اطمینان می دهم که تمام گروههای تروریستی خارجی از خاک افغانستان طرد خواهند شد.
وی افزود: اقدامات جدی نظامی علیه تمام گروه های تروریستی بین المللی جریان دارد و این گروه ها قطعا در افغانستان ریشه ندارند.
لیوال گفت: نه فقط دولت و ارتش بلکه تمام ملت افغانستان، مخالف حضور این گروههای تروریستی در خاک کشور ما هستند.
در این نشست تخصصی، آخرین تحولات افغانستان، با حضور جمعی از صاحبنظران و کارشناسان مسائل منطقه ای، اساتید و دانشجویان و دیپلماتها،​ بررسی شد .

سفیر افغانستان در تهران در پاسخ به این پرسش که رویکرد آمریکایی ها در قبال مذاکرات مستقل با طالبان تاثیر مخربی بر روند مذاکرات بین الافغانی خواهد داشت، بار دیگر تاکید کرد: هر گونه مذاکراتی که در غیاب مردم و دولت افغانستان انجام شود نتیجه نمی دهد.
وی افزود: مذاکرات با رویکردی تازه و در مسیری جدید مبتنی بر حقایق افغانستان و منطقه دوباره آغاز خواهد شد و در آن مردم و حکومت منتخب آنان محور اصلی خواهد بود.