×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

معاون وزیر نیروی ایران و رئیس هیئت کمیساریای آب هیرمند: در فضای بسیار دوستانه به نتایج خوبی رسیدیم و دو طرف تاکید دارند

به گزارش سیستان پرس؛ توافقنامه استفاده بهینه از آب رودخانه هیرمند میان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به امضا رسید.
در پایان بیستمین نشست دو روزه مشترک کمیساران آب جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، عصر امروز دو طرف در کابل توافق کردند برای شش ماه آینده ابزارهای اندازه گیری بر روی رودخانه هیرمند با هدف اجرای بهتر معاهده هزار و سیصد و پنجاه و یک حقابه ایران از این رودخانه نصب شود.
«قاسم تقسی زاده خامسی» معاون وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیئت کمیساریای آب هیرمند گفت: در فضای بسیار دوستانه به نتایج خوبی رسیدیم و دو طرف تاکید دارند برنامه عملیاتی برای استفاده از آب رودخانه هیرمند طوری تنظیم شود که مردم دو کشور به ویژه ساکنان شمال استان سیستان و بلوچستان در ایران و اهالی ولایت نیمروز افغانستان از نتایج آن به خوبی بهره مند شوند.
وی هدف از امضای این توافقنامه را مدیریت آب رودخانه هیرمند به صورت دقیق تر خواند و گفت: با مدیریت درست آب رودخانه هیرمند و رها سازی مناسب آب این رودخانه، اطلاع دو طرف از میزان آب رودخانه هیرمند نیز تحقق می یابد.
خامسی گفت: وزارت نیرو با توجه به توانمندی ها در حوزه انرژی و آب، آمادگی خودرا برای همکاری در این زمینه با افغانستان به ویژه راه اندازی مرکز تحقیقات آب اعلام کرد.
وی همچنین از سفر وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در آینده به عنوان رئیس کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان به کابل خبر داد.
در این نشست دو روزه، کمیساران آب ایران و افغانستان همچنین برای مطالعه در حوزه های آبی مشترک دو کشور گفتگو کردند. بر اساس معاهده سال هزار و سیصد و پنجاه و یک، سهم حقابه ایران از رودخانه هیرمند سالانه حدود هشتصد و بیست میلیون مترمکعب است که افغانستان باید آن را به ایران بدهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.