×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

حبیب اعلایی:

حدود سه ماه قبل در انتخابات شهرداری استانبول اکرم امام اوغلو از حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، حزب مخالف دولت با اختلافی اندک برنده انتخابات شد.

🔹از دست دادن چند شهرداری شهرهای بزرگ ترکیه از جمله آنکارا این شکست را برای حزب اسلامگرای حاکم سنگینتر کرد. در اهمیت شهرداری استانبول همین بس که آقای اردوغان رئیس جمهور فعلی روزگاری با شهرداری استانبول طی مراحل رسیدن به جایگاه فعلی را آغاز کرده است. حزب حاکم ترکیه به بهانه تخلف رای به ابطال انتخابات داد.

🔹انتخابات مجدد برگزار شد و اکرم امام اوغلو مجددا برنده انتخابات و شهردار استانبول، قلب اقتصاد ترکیه شد. قوی ترین رقیب ممکن از حزب حاکم، بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر سابق ترکیه در این رقابت باخت.

🌟درسهایی که از این فعل و انفعالات میتوان گرفت :

1- در پی بقول اوغلو “بی عدالتی” حزب حاکم در ابطال آرا هیچ اغتشاشی صورت نپذیرفت و طرفدارانش با خویشتنداری یکبار دیگر پای صندوق رای به نماینده مورد نظر رای دادند و برنده انتخابات شدند.

2- حزب حاکم حزب اسلامگرایی است که در ربع قرن اخیر حاکم بوده و حاکمیت اسلامگرا از ترکیه فقیر یک کشور توانمند در بحث اقتصادی و سیاسی و صنعتی و … ساخته اند و شرایط امروز ترکیه مدیون تلاش مدبرانه این حزب است. اما این حزب علیرغم همه خدماتی که به مردم و ترکیه کردند امروز اگر از اقبال عمومی برخوردار نیستند تن به خواست و رای مردم میدهند و با شکیبایی کرسی ها را یکی پس از دیگری به رقیب واگذار میکنند و حفظ حاکمیت و قدرت را به قیمت نارضایتی مردم ترجیح نمیدهند هر چند حقی بزرگ در شرایط ایده آل ترکیه امروز دارند.

3- شاید شکست انتخابات شهرداریها در ترکیه برای حزب حاکم شروعی برای پایان دوره حاکمیت این حزب باشد اما بنظر میرسد این حزب نمیخواهد با بهم زدن قواعد حاکمیت را حفظ کند و خدمات نیم قرن خود را با خودخواهی بفنا دهد . شاید این حزب ماندن در قلوب و تاریخ را بر ادامه حاکمیت کوتاه مدت ترجیح داده است.

4- مجموعه فعل و انفعالات در ترکیه تایید این جمله است که ” پیشرفت اتفاقی نیست”.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.