×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

خورشید گرفتگی پنجم دیماه سال ۱۳۹۸ منطقه سیستان

خورشید گرفتگی روز پنجشنبه پنجم دیماه در شهرهای شمالی استان سیستان و بلوچستان به وضوح قابل رویت بود.

این رویداد تماشایی که منجمان از آن به عنوان یک کسوف نادر یاد کرده‌بودند، خورشید را در حالی که بسته به محل مشاهده آن، بطور کم یا بیش توسط ماه پوشانده شده بود، نمایش داد.
تماشاگران در جزیره کیش از بهترین منظره برخوردار بودند که در آنجا گرفتگی کامل در ۳۴ ثانیه بطول انجامید.

در منطقه سیستان علاقه مندان اوج گرفتگی خورشید را با ۷۹% پیشرفت شاهد بودند‌.

آخرین خورشید‌گرفتگی کامل در ایران ۲۰ سال گذشته در ۲۰ مردادماه ۱۳۷۸ اتفاق افتاده بود، این اتفاق از روی میدان نقش جهان اصفهان عبور کرد.
نوبت دیگر این رویداد در سال ۱۳۹۹ در منطقه چابهار واقع در حاشیه دریای عمان به وقوع خواهد پیوست. طبق پیش‌بینی منجمان بهترین مکان برای رصد اتفاق سال آینده مرزهای جغرافیایی آبی جمهوری‌اسلامی ایران در منتهی الیه جنوب شرقی کشور در استان سیستان و بلوچستان اعلام شده است.

مشتاقان نجوم در جزیره کیش از بهترین موقعیت برای رصد اتفاق امروز برخوردار بودند. این گروه توانستند اوج نمایش را شاهد باشند. آنها از عینک‌های محافظ برای تماشای خورشیدگرفتگی استفاده کردند که حدود ۳۴ ثانیه در جزیره زیبای کیش، قابل مشاهده بود.

شهرهای شمال استان سیستان و بلوچستان نیز به دلیل صافی هوا و نبود ابر مناظر زیبایی را شاهد بودند که صدهها علاقه مند را برای تماشای خورشیدگرفتگی به پشت بام منازل کشانده بود.

به گفته منجمان در ۳۰ اسفندماه سال ۱۴۱۳ که سال کبیسه خواهد بود، خورشیدگرفتگی کامل در بندر گناوه بوشهر بوقوع خواهد پیوست. این خورشید گرفتگی کامل در تخت جمشید شیراز هم قابل رویت خواهدبود.

اوج خورشیدگرفتگی با گرفت حدود ۷۹% در غرب شهر زابل بسیار کوتاه و تنها حدود ۳۴ ثانیه در ساعت ۰۷:۱۸ اتفاق افتاد.

این رویداد نادر به جهت صافی هوا در شهرهای شمالی استان سیستان و بلوچستان هم قابل مشاهده بود؛ البته برخی از شهرهای کشور به دلیل ابری بودن هوا نتوانستند آنرا مشاهده کنند.

بیشترین خورشیدگرفتگی با ۸۶% که بیش از یک دقیقه طول کشید خورشید در ساعت ۰۷:۱۶ پگاه پنجشنبه ۵ دیماه در جزیره کیش به اوج کرفت خود در این واقعه نادر رسید.

کارشناسان به مشتاقان هشدار داده بودند که با چشم غیرمسلح مستقیما به خورشید نگاه نکنند.

گفتنی است؛ در خورشیدگرفتگی کامل، ماه بطور کامل خورشید را مسدود کرده و سایه بر روی سطح زمین می‌اندازد در حالیکه در نسخه حلقوی، ماه در دورترین فاصله خود از زمین قرار داشته از این رو اندازه کوچک آن نمی‌تواند بطور کامل خورشید را بپوشاند.

در این رویداد، یک هاله از نور خورشید شبیه حلقه آتش در اطراف ماه دیده می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.