×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

سردار آزمون ۲۳ اسب دارد که هر یک عناوین قهرمانی متعددی به دست آورده‌اند. به همین دلیل ارزش اسب‌های سردار شاید روی هم به ۱۰ میلیارد تومان برسد.

ایلات ترکمن، اسب را عزیزترین مددکار خود دانسته و در طول تاریخ، آن‌ها با اسب‌های‌شان شناخته شده‌اند. شاعران ترکمن درباره اسب و خصایص آن اشعاری زیادی سروده و مورخان موفقیت این قوم را در انجام عملیات برق‌آسا دانسته‌اند. آن‌هم به دلیل اسب‌هایی که در اختیار داشته‌اند. البته تاریخ نویسان هم اذعان کرده‌اند که قدرت سوارکاران ترکمن هم دست کمی از اسب‌های‌شان ندارد. ریشه علاقه به اسب ترکمن به بیش از دو هزار سال پیش برمی‌گردد. اسب ترکمن، گونه‌ای از اسب با نژاد ترکمن خالص است که در منطقه ترکمن صحرا زیست کرده و پرورش می‌یابد. گنبدکاووس از مراکز مهم پرورش اسب ترکمن است و این شهر و آق قلا در نزدیکی بندر ترکمن اصلی‌ترین مکان‌هایی محسوب می‌شوند که مسابقات سوارکاری در آن برگزار می‌شود.

قطعاً مشهورترین فردی که میان ترکمن‌ها به اسبدوانی علاقه دارد، سردار آزمون است. او که فارغ از فوتبال در اسبدوانی هم حضوری فعال دارد و با داشتن چند اسب در داخل ایران زبانزد است. در واقع آنچه او را برای هر تعطیلی کوتاه‌مدت هم به گنبد و بندرترکمن می‌کشاند، شوق دیدار با خانواده و سوارکاری است. خودش می‌گوید چند تا اسب دارد که وقتی به گنبد می‌رود، وقتش را با آن‌ها می‌گذراند. با اینکه اسب‌ها چابک‌سوار حرفه‌ای دارند، اما وقتی سردار به خانه می‌رود، خودش هم سوار اسب‌ها می‌شود و به دل صحرا می‌زند. تفریحی که او هم اندازه فوتبال دوستش دارد. اغلب اوقات، حتی در روز‌هایی که حساس‌ترین بازی‌های ملی و باشگاهی خود را سپری می‌کند، دلش برای سوارکاری تنگ می‌شود. آرام و قرار سردار وقتی است که سوار اسب می‌شود و یا کنار آن‌ها حضور دارد. به همین دلیل گاهی می‌بینیم که او پست‌هایی راجع به اسب‌های خود در اینستاگرام منتشر می‌کند تا میزان علاقمندی خود را به آن‌ها نشان بدهد.

آزمون ۸ دختر و ۱۵ پسر دارد
سریک شاید معروفترین اسب سردار باشد که چند سال قبل نامش سر زبان‌ها افتاد. سریک اسبی از نژاد «تروبرد» است که مختص کورس هستند و بیشتر به خاطر استفاده از آن در مسابقات سوارکاری شناخته شده‌اند. تروبرد نژادی خونگرم است که به جسارت، سرعت و چابکی شهرت دارد. سریک در حال حاضر به عنوان یکی از پرافتخارترین اسب‌های ایرانی محسوب می‌شود. این اسب حتی موضوع یک فیلم مستند شد که در آن بخش‌هایی از زندگی شخصی سردار آزمون و همچنین علاقه او به اسبدوانی روی پرده سینما رفت.

بعد از تعطیلات نوروز ۹۹ بود که سردار آزمون در زمینه اسب و اسبدوانی بار دیگر خبرساز شد. مهاجم تیم ملی ایران و باشگاه زنیت سن‌پترزبورگ روسیه، ۱۹ فروردین ماه در حراج اسب‌های ۱۸ ماهه استرالیا اقدام به خرید یکی از بهترین پسران فرانکل کرد. قیمت این کره اسب در استرالیا ۵۰۰ هزار دلار (۳۰۹ هزار دلار آمریکا) است و قرار شد پس از این با مالکیت آزمون در کورس‌های استرالیا شرکت کند. سردار همچنین با خرید این اسب نیم میلیون دلاری در استرالیا رکورد خرید گران‌ترین اسب‌های تروبرد نزد ایرانیان را شکست.

ماجرای خرید اسب سردار آزمون از استرالیا یکی از اتفاقات جالب توجه در هفته‌های اخیر بود و دیلی تلگراف نیز با انتشار گزارشی به این موضوع پرداخت: «آزمون زمانی تصمیم به این کار گرفت که به همراه مادرش فیلم Ride Like a. Girl را تماشا کرد که داستان زندگی میشل پین و برادرش را نقل کرده است. بعد از دیدن این فیلم، آزمون در یک پیام اینستاگرامی به پین تبریک گفت و از او خواست تا یک اسب را برایش تربیت کند. میشل پین سوارکار ۳۴ ساله‌ای است که چهار سال پیش با قهرمانی در جام ملبورن کاپ، به اولین زنی تبدیل شد که این تورنمنت را فتح کرده.»

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید سردار آزمون در تمام این سال‌ها چند اسب خریده و آن‌ها چه تعداد قهرمانی برای او به ارمغان آورده‌اند. سردار با خرید سرلیک نیم میلیون دلاری، مالکیت بیست و سومین اسب را به نام خود ثبت کرد تا از این حیث رکورد جالبی را رقم بزند. از جمع این ۲۳ اسب، هشت تا از آن‌ها به نام‌های عربین‌فلایت، شادلیک، هانیل، ایزابلا، دلدار، سولیک، ویوا آنجل و آنی آنجل دختر هستند و بقیه پسر. نام اسب‌های پسر او عبارتند از: سریک، کاررا، آرکا، ایلیا، آلگرو، هاتریک، ژوپیتر، ولگا، سردارخان، کارمن، هج دیت، سرلیک، ضد میکی، اونیکس و هج تایم.

سردار می‌گوید ۸ دختر دارد و ۱۵ پسر. به همین خاطر حتی اگر از او بپرسیم غیر از اسب مهمترین علاقه‌ات چیست؟ نباید منتظر بمانیم که او بگوید گل زدن. او در پاسخ می‌گوید: «سرعت». چون شیفته سرعت است، چه زمان بازی که دوست دارد پا به توپ و بدون توپ، با سرعت حرکت کند و همه را جا بگذارد و چه سوار بر اسب که دوست دارد از همه سریعتر برود و زودتر از بقیه از خط پایان بگذرد.

مهاجم ۲۵ ساله تیم ملی با اسب‌های چابک و آماده‌ای که در اختیار دارد، عناوین بسیاری هم در ایران به‌دست آورده. سریک در گروه یک قهرمان کشور شده، کاررا هم این عنوان را کسب کرده و البته نایب‌قهرمان همین گروه شده. آرکا قهرمان گروه یک ترکمن‌هاست، عربین‌فلایت فرانسوی است و از این کشور آمده و عناوینی هم دارد. اونیکس دو بار اول شده و یک بار دوم. هج تایم هم سه بار دویده که یک بارقهرمانی به دست آورده و دو بار عنوان سوم. هج دیت دویده و یک مقام سومی دارد و البته دو بار هم مصدوم شده که این روز‌ها حال و روز خوبی دارد. سولیک هم یک بار قهرمان شده و یک بار هم عنوانی کسب نکرده. کارمن، ژوپیتر، ولگا و دلدار هنوز دو ساله‌اند و انتظار حضور در نخستین مسابقه را می‌کشند. ویوا آنجل، آنی آنجل، سرلیک، سردارخان، زدنیکی هم ۱۸ ماهه هستند و باید دو ساله شوند تا در مسابقات شرکت کنند.

آزمون با خرید اسب استرالیایی که نامش را سرلیک گذاشته، وارد کورس اسبدوانی ملبورن خواهد شد. او از حیث قیمت، یک رکورد به جا گذاشته و اسبی خریده که حدود ۵ میلیارد می‌ارزد. مالکیت ۲۳ اسب که آخری از همه گرانتر است، کسب قهرمانی‌های متعدد و البته تجربه‌ای که سردار و پدرش خلیل آزمون در این کار دارند باعث شده تا او در کنار علاقه، ثروت قابل توجهی هم در این زمینه داشته باشد. ثروتی که به حدود ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد و سردار را به یکی از مالکان قدرتمند اسب ایرانی در کشور تبدیل کرده است.

منبع: ایران ورزشی

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.