×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زابل گفت :کار مبارزه با بیماری زنگ گندم که از حدود دو ماه قبل شیوع پیدا کرده بود در بالغ بر ۴۱۶۸ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به پایان رسیده است.

سید رضا موسوی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی سیستان پرس اظهار داشت : در سال زراعی ۹۸/۹۹ حدود ۱۰۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زابل زیر کشت گندم و جو رفته است که از این مقدار ۹۳۰۰ هکتار به گندم و ۱۴۰۰ هکتار دیگر به کشت جو اختصاص دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زابل با اشاره به آفت زنگ زرد در مزارع جو ، بیان داشت : به دلیل اینکه مزارع جو در اوائل سال زراعی به زیر کشت رفته و هنگام شیوع آفت، محصول جو از مرحله خمیری عبور نموده است، لذا این آفت به مزارع جو آسیبی نرسانده و یا بسیار ناچیز بوده است.

سیدرضا موسوی با تاکید بر کشت بذور و ارقام اصلاح شده سازگار با منطقه ، گفت : حدود ۲۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی با استفاده از بهترین رقمهای بذر اصلاح شده یارانه‌ای مرکز تحقیقات کشاورزی به زیر کشت گندم رفته است ، این مزارع در مقابل آفات گیاهی بویژه زنگ گندم مقاوم بوده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زابل ادامه داد : بیش از ۷۳۰۰ هکتار از مزارع با استفاده از بذرهای معمولی و ارقام محلی آلوده به انواع انگلها ،آفات گیاهی و قارچی عمدتا بی کیفیت ، بدون اعتناء به مشاوره های تخصصی ، رایگان و مشفقانه مروجان و همکاران توانمند و دلسوز ما در مرکز تحقیقات کشاورزی شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است، که متاسفانه تمامی آنها به آفت زنگ زرد گندم مبتلا شده ‌است.

موسوی با بیان اینکه کار مبارزه با بیماری زنگ گندم در اراضی کشاورزی شهرستان زابل به پایان رسیده است ،‌تصریح کرد : همکاران ما با استفاده از سم tilt تیلت مبارزه با آفت گیاهی زنگ گندم را در سطح بیش از ۴۱۶۸ هکتار از اراضی آفت زده را به پایان رسانده اند و در این رابطه سم به صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان گرامی قرار گرفته و این قشر دلسوز و زحمتکش کمتر از ۵۰% بهای سم را پرداخته‌اند.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زابل در پایان از کشاورزان منطقه خواست، برای دست‌یابی به محصول با کیفیت و سالم به توصیه‌ها و راهنمایی های کارشناسان و مروجان توجه نمایند و از به زیر کشت بردن اراضی با بذور محلی که در برابر آفت ها آسیب پذیر هستند جدا خودداری نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.