×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

قوه قضائیه ایران اخیرا از صدور حکم اعدام برای یک جاسوس خبر داد که با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در ارتباط بود و اطلاعاتی درباره فرمانده پیشین سپاه قدس به این سرویس‌ها داده بود. گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این است که این جاسوس در خارج از ایران به استخدام سیا و موساد درآمده بود.
سیستان پرس :، تا روز سه شنبه گذشته، سید محمود موسوی مجد، فرزند سید کاظم، کاملا شخصیت گمنامی بود. اما در هفته جاری ناگهان به یک شخصیت معروف تبدیل شد. تقریبا تمام رسانه‌های داخلی و اکثر رسانه‌های مهم منطقه‌ای و بین المللی به ماجرای موسوی مجد پرداختند.
سه شنبه گذشته، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری خود، از محکوم شدن فردی به نام سید محمود موسوی مجد به اعدام خبر داد. به گفته سخنگوی دستگاه قضا، موسوی مجد به سرویس‌های اطلاعاتی سیا و موساد وصل شده بود و در ازای اخذ دلار‌های آمریکایی، در حوزه‌های مختلف امنیتی، اطلاعاتی را جمع آوری کرده و به سرویس‌های مزبور داده بود. یکی از اتهامات موسوی مجد، افشای محل تردد و اسکان سردار قاسم سلیمانی و برخی فرماندهان نظامی بود.

محمود موسوی مجد

موسوی مجد مدت‌ها قبل از ترور سردار سلیمانی به دست ارتش آمریکا، در تاریخ ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۸ بازداشت شده بود و در تاریخ ۳ شهریور ۹۸ حکم اعدام او صادر شد. این حکم در دیوان عالی کشور نیز تاییده شده است.
درباره اینکه موسوی مجد دقیقا چه سمتی داشته و کجا و چگونه به استخدام سرویس‌های اطلاعاتی خارجی درآمده، هنوز به طور رسمی جزئیاتی منتشر نشده است. در این زمینه، شایعاتی منتشر شده است. از جمله اینکه در برخی رسانه‌های منطقه‌ای شایعه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه موسوی مجد با یکی از اماکن مقدسه ارتباط داشته است. اما خبرگزاری میزان، این شایعه را رد کرده و گفته موسوی مجد «هیچ ارتباطی با اماکن مقدسه نداشته است.» افزون بر این، خبرگزاری میزان، برای نخسیتن بار، تصویری از موسوی مجد منتشر کرد.
روزنامه لبنانی الاخبار، نزدیک به حزب الله، جزئیاتی از پرونده موسوی مجد منتشر کرد. به گفته این روزنامه، ماجرای موسوی مجد یک سال و نیم پیش شروع شد؛ زمانی که اطلاعات سپاه او را بازداشت کرد. طبق روایت این روزنامه، موسوی مجد، اطلاعاتی امنیتی درباره مراکز امنیتی سپاه و نیرو‌های مسلح، خصوصا سپاه قدس و فعالیت آن در سوریه، به سازمان سیا داد.
به نوشته الاخبار، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها «به خوبی» از موسوی مجد استفاده کردند، خصوصا که او در سپاه فعالیت داشته و برای مدتی در سوریه خدمت کرده است. همانجا، یعنی در سوریه، آمریکایی‌ها با او تماس گرفتند و در ازای پول، او را استخدام کردند. به گفته الاخبار آمریکایی ها، از موسوی مجد چیز‌های زیادی خصوصا در ارتباط با محل اسکان سردار سلیمانی و تعقیب تحرکاتش درخواست کردند.
الاخبار از قول منابع آگاه مدعی شد که به خاطر ملاحظات امنیتی، برخی جزئیات پرونده موسوی مجد اعلام نشده است و بعید نیست که این جزئیات در آینده اعلام شوند.
طرح انفجار حسینیه در کرمان
در تاریخ ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۸، یعنی دقیقا یک هفته قبل از بازداشت موسوی مجد، سازمان اطلاعات سپاه از کشف یک طرح ترور سردار سلیمانی در کرمان خبر داد. حجت الاسلام و المسلمین حسین طائب، رئیس این سازمان، در بیست و سومین مجمع عالی فرماندهان سپاه، از «طراحی و برنامه ریزی» سرویس‌های امنیتی عبری-عربی برای ترور سردار سلیمانی و ایجاد «جنگ مذهبی در ایام فاطمیه و محرم» پرده برداشت.
طائب با تشریح طرح ترور سردار سلیمانی در کرمان گفت: «در این طراحی قرار بود تیم تروریستی وابسته و اجیر شده با ورود به کشور در ایام فاطمیه، محلی در جوار حسینیه مرحوم پدر سردار سلیمانی را خریداری کرده و با استقرار در آن ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلو مواد منفجره را تهیه و از طریق ایجاد کانال در زیر حسینیه قرار دهند تا زمانی که این سردار عزیز به رسم همه ساله در ایام تاسوعا و عاشورا در این حسینیه و در جمع عزاداران حسینی حضور می‌یابند، آن را منفجر کنند.»
رئیس سازمان اطلاعات سپاه، با بیان اینکه طراحان ترور سردار سلیمانی در صدد راه اندازی یک «جنگ مذهبی» بودند، تاکید کرد حتی زمانی که این تیم را برای آموزش از ایران به کشور‌های همسایه بردند، تحت کنترل و اشراف اطلاعاتی سپاه قرار داشتند.
تیم سه نفره طرح ترور سردار سلیمانی در کرمان بازداشت شدند و طرح ترور ناکام ماند. حالا روزنامه الاخبار می‌گوید موسوی مجد حداقل در این طرح می‌تواند یک عامل کمک‌کننده باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.