×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شناخت دقیق مسائل مربوط به روستاها ضروری است و توجه به توسعه و عمران روستاهای استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری سیستان پرس؛ احمدعلی موهبتی “استاندار” ظهر روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه از دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بازدید کرد و در نشست با مدیرکل، معاونین و کارشناسان این دفتر، موضوعات مربوط به حوزه روستاها، شوراهای اسلامی روستاها و دهیاری های استان و همچنین نحوه تخصیص و هزینه‌کرد اعتبارات دهیاری‌های استان را مورد بررسی قرار داد.

وی در این نشست با بیان اینکه نیمی از جمعیت استان ساکن روستاها هستند؛ اظهار داشت: دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری از این بابت یکی از مهمترین دفاتر استانداری است و امور آن در اولویت قرار دارد.

استاندار ادامه داد: در حوزه روستایی ترویج فرهنگ را مقدم بر اجرای پروژه‌های عمرانی می‌دانیم و در این زمینه بایستی شوراها و دهیاران به مقوله فرهنگ سازی توجه ویژه داشته باشند.

موهبتی افزود: در واقع دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بایستی مستقل و خودگردان باشند و با عدم وابستگی به بودجه دولتی در راستای فرهنگ‌سازی و ارایه خدماتی از قبیل پاکسازی و زیباسازی منظر روستا و همچنین مدیریت پسماندها پیشرو باشند.

وی برنامه‌ریزی برای اختصاص کد روستایی را برای آن دسته از روستاهایی که واجد شرایط قانونی دریافت کد هستند را اولین گام در جهت توسعه و بهره‌مندی ساکنین روستا از خدمات شورای اسلامی روستا و دهیاری ذکر کرد و با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال آینده تصریح کرد: با توجه به افزایش آمار بخش‌ها و جمعیت برخی آبادی‌ها، دفتر امور روستایی استانداری از هم اکنون روستاهای فاقد کد که واجد شرایط تاسیس شورا هستند‌، را با ارائه استدلال لازم برای دریافت کد پیگیری نماید.

استاندار با بیان اینکه اعتبارات کل بودجه دهیاری های استان در سال ۹۸، یکصد و ده میلیارد تومان بوده است که این رقم نسبت به سال ۹۷ از رشد دو برابری برخوردار است؛ افزود: از آنجایی که توزیع این اعتبارات بر اساس شاخص جمعیت و به صورت متمرکز و استانی انجام می شود؛ این نوع توزیع بودجه، بستری برای فرهنگ‌سازی و توجیهی برای ترغیب و تشویق ندارد؛ لذا بایستی با توجه به شرایط متفاوت روستاهای استان با سایر نقاط کشور، این موضوع از طریق وزارت کشور و دیگر مراجع تصمیم گیر در تدوین قانون و برنامه هفتم توسعه پیگیری شود.

احمدعلی موهبتی؛ عدم وجود کارخانه‌های متعدد و عدم بهره‌مندی از تخصیص بخشی از ارزش افزوده این کارخانجات به دهیاری‌های استان و تفاوت تراکم سطح روستاهای استان با سایر نقاط کشور را با توجه به وسعت و پراکندگی استان، موجب عقب ماندن روستاهای سیستان و بلوچستان نسبت به میانگین شاخص‌های کشوری برشمرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دفتر امور روستایی استانداری، بایستی گزارش کاملی از ارزیابی عملکرد بخشداران، معاونان امور عمرانی فرمانداری ها؛، و دهیاران را در اختیار داشته باشد، تاکیدکرد: بودجه دهیاری‌ها که در اختیار فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها قرار می‌گیرد، باید کاملاً شفاف و روشن باشد تا جلوی هرگونه انحراف در هزینه‌کرد اعتبارات گرفته شود .

استاندار سیستان و بلوچستان در پایان خطاب به مدیرکل و کارکنان دفتر امور روستایی استانداری خاطرنشان کرد: انتظار می رود؛ با وجود کمبود نیرو و امکانات، به اندازه مسئولیت‌تان کار کنید چرا که با روال عادی نمی توان در کشوری که یک‌تنه در حال جنگ با ابرقدرت‌های جهان است، انتظار پیشرفت امور را داشت، لذا بایستی بر اساس شرایط جنگی، کار و تلاش شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری نیز در ابتدای این بازدید ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود این دفتر، بیان داشت: در حال حاضر اکثر روستاهای بالای ۳۰ خانوار استان دارای دهیاری هستند.

آرش جمالزهی خاطرنشان کرد: در مجموع دو هزار و ۷۰۹ دهیاری و سه هزار و ۱۷۱ شورای اسلامی فعال روستایی در استان در حال فعالیت می باشند.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار و پنج نقطه آبادی در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۷% جمعیت روستایی استان تحت پوشش نهاد دهیاری قرار دارند و مباحث مربوط به پسماندها و مدیریت روستایی از این طریق پیگیری می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، تعداد اعضای شوراهای روستایی را نه هزار و ۶۸۶ نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد ۳۹۵ نفر زن و نه هزارو ۲۸۱ نفر مرد و همچنین تعداد دهیاران زن ۳۵۵ نفر و تعداد دهیاران مرد نیز دو هزار و ۳۵۴ نفر می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.