×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

وزیر اقتصاد هند روز گذشته از اختصاص یک میلیارد روپیه (معادل تقریبی ۱۳ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار) برای توسعه بندر چابهار گفت ، در حالی که دولت هند روز پنجشنبه بر ادامه همکاری دهلی نو با تهران برای توسعه راه آهن چابهار زاهدان تاکید کرد.

سیستان پرس: رسانه‌های هندی روز سه شنبه هفته جاری اعلام کردند که دهلی نو دو دستگاه جرثقیل سنگین متحرک برای انجام طرح‌های توسعه‌ای در بندر شهید بهشتی در چابهار واقع را به ایران تحویل داده است.

«هندوستان تایمز» نیز اعلام کرد نیرمالا سیتارمان وزیر اقتصاد هند بودجه یک میلیارد روپیه یا ۱۳ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار در سال مالی ۲۰۲۱-۲۲ برای توسعه بندر چابهار درنظر گرفته است.

دهلی نو در سال گذشته بودجه توسعه بندر چابهار را دو برابر کرده بود.

این کشور در سال ۲۰۱۹-۲۰ یک بودجه ۴۵۰ میلیون روپیه‌ای برای این پروژه در نظر گرفته بود.

نشریه «هندو» در گزارش دیگری نوشت: وی مرالدی هران مشاور وزیر امور خارجه هند روز پنجشنبه در پارلمان این کشور اعلام کرد: هند همچنان به تعامل خود با ایران در مورد روش‌های اجرایی کردن پروژه راه آهن چابهار به زاهدان و سایر پروژه‌های زیرساختی در ایران ادامه می‌دهد.

بر اساس این گزارش، مشاور وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی در پارلمان این کشور به قرارداد هند و ایران اشاره کرد و افزود: در طول سفر ماه مه سال ۲۰۱۶ نخست وزیر هند به ایران، یک یاداشت تفاهم میان شرکت “ایرکان” هند با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران ان برای ساخت راه آهن چابهار به زاهدان امضا شد.

پروژه راه آهن چابهار به زاهدان بخشی از تعهد دهلی نو در جهت قرارداد سه جانبه میان ایران، افغانستان و هند است. هدف از انجام این پروژه ایجاد یک مسیر جایگزین دسترسی به افغانستان و آسیای مرکزی است.

این تفاهم نامه با هدف ایجاد راه آهن چابهار به زاهدان به عنوان بخشی از کریدور سه جانبه حمل و نقل شمال و جنوب میان ایران، هند و افغانستان امضا شد. شرکت ایرکان هند متعهد شده است که تمام خدمات، امور زیرساختی و تامین مالی این پروژه به ارزش حدود ۱. ۶ میلیارد دلار را بر عهده گیرد.

در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، واشنگتن به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی را علیه ایران وضع کرد. در همین حال منطقه استراتژیک چابهار به سبب تاثیر فراوانی که بر اقتصاد افغانستان داشت از تحریم‌های آمریکا معاف شد.

به نوشته روزنامه «ایندین اکسپرس» ، حذف بندر چابهار از فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از تلاش‌های فشرده و فشارهای مستمر دهلی نو و کابل بر واشنگتن به دلیل اهمیت راهبردی آن برای اقتصاد هند و افغانستان حاصل شد.

بر اساس گزارش های خبری، هندی‌ها به مقام های آمریکایی اعلام کردند اگر تحریم‌های ایران شامل توسعه زیرساخت‌ها در بندر چابهار شود، یکی از اهداف اصلی دهلی نو یعنی کمک به رشد اقتصاد افغانستان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و دهلی نو نمی تواند به تعهدات خود عمل کند.

دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱. ۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن شده است. سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله‌های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد.

به گزارش ایرنا: دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند اعتقاد دارد که بندر چابهار موتور پیشرفت ایران، هند، افغانستان و بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی خواهد بود. کشورهای آسیای میانه – ازبکستان و قزاقستان – همچنین بندر چابهار را به عنوان دروازه‌ای برای دسترسی به منطقه اقیانوس هند محسوب می‌کنند. مقام های هندی معتقدند بندر چابهار که حدود ۱۰۰۰ کیلومتری بندر کاندلا و ۱۴۰۰ کیلومتری مومبای قرار دارد، دسترسی به مسیر دریایی را برای حمل و نقل کالا، تجارت و کسب و کار آسان می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.