×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

یک روز شاد، و به یاد ماندنی برای خانواده های تحت پوشش انجمن حمایت زندانیان

در جشن نسیم مهر “روز ملی حمایت از خانواده های زندانیان” که به همت دادستان جوان و انقلابی شهرستان زابل و در راستای حمایت و تکریم خانواده های زندانیان برگزار گردید ،مددجویان و خانواده های آنها لحظاتی شاد و مفرح را در کنار هم تجربه کردند.

به گزارش سیستان پرس : این جشن با حضور ایرج جهانتیغ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زابل، رخشانی نسب فرماندار شهرستان هامون،حجت الاسلام پارسا امام جمعه شهر بنجار،سرهنگ موسی سنچولی فرمانده سپاه شهرستان زابل، سرابندی رییس زندان و عباس زاده مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان شهرستان زابل وتعدادی از مسئولین، خیرین، مددجویان و خانواده های آنان برگزار شد.

هادی عباس زاده مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان شهرستان زابل در ابتدای این مراسم با اشاره به برگزاری همه ساله این آیین که در راستای حمایت و تکریم از خانواده های زندانیان و افزایش نشاط و شادابی ویژه آنها ساخته و پرداخته میگردد عنوان نمود:

با هدف توجه بیشتر عموم به مشکلات این قشر نیازمند و لزوم حمایت همه جانبه از خانواده زندانیان و بنا به پیشنهاد سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز پنجم خرداد ماه به عنوان روز ملی حمایت از خانواده زندانیان یا روز نسیم مهر نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شد. نامگذاری این روز، سند گویایی بر ضرورت حفظ کرامت انسانی زندانیان و خانواده های آنان و الهام گرفته از آموزه های شرع مقدس اسلام فارغ از نوع جرم، ملیت و اعتقادات است و امید داریم که پنجم خرداد هر سال به جشن ملی توانمندسازی این خانواده ها مبدل شود.

در ادامه جهانتیغ دادستان عمومی و انقلاب زابل عنوان داشت:

اولین هدف و در واقع مهمترین هدف از تاسیس و فعالیت انجمن، حمایت از خانواده های مددجویان است، محور اصلی تمامی فعالیتهای انجمن کمک به خانواده های زندانیان است و خانواده از تمامی فعالیتهای انجمن به طور مستقیم یا غیرمستقیم متاثر میگردد لذا انجمن حمایت از زندانیان را باید فی الواقع انجمن حمایت از خانواده های زندانیان بنامیم، وی با اشاره به این نکته که اکثریت قریب به اتفاق خانواده های زندانیان که هیچ نقشی در ارتکاب جرم ازسوی فرد بزهکار نداشته اند در زمره اولین قربانیان جرم و جنایت در جامعه به حساب می آیند، افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته اکثر خانواده های زندانیان، نیازمند حمایت مبرم هستند و نهادهای حمایتی درحد بضاعت خود به این خانواده ها خدمات ارائه می کنند اما فقدان نظام جامع حمایتی و کمبود اعتبارات، شرایط دشواری را برای زندگی روزمره آنان به وجود آورده است؛ به نحوی که حتی در غالب موارد برای تامین حداقل نیازها دچار بحران های جدی می شوند، در حالی که باید دغدغه این خانواده ها صرفا حبس سرپرست خانواده باشد.

رییس هیئت مدیره انجمن حمایت از زندانیان شهرستان زابل در ادامه اظهار داشت : درصورت عدم حمایت از این خانواده ها شاهد رشد چشمگیر طلاق همسران زندانیان، ترک تحصیل فرزندان، ناهنجاری های اجتماعی و روانی، گرایش اعضای خانواده به مشاغل کاذب و تکدی گری خواهیم بود و تمام تلاش ما در انجمن در راستای جلوگیری از وقوع این وضعیت نهادینه شده تا ضمن تقویت بنیان خانواده های زندانیان با عملیاتی سازی برنامه های متنوع اعم از فرهنگی و آموزشهای اجتماعی از ورود اعضای خانواده زندانیان به چرخه جرم جلوگیری کنیم.
جهانتیغ همچنین گفت: برچسب زندان و زندانی نوعی نگرش منفی را به همسران و فرزندان زندانیان به وجود آورده و تردیدهایی برای کمک به آنان را ایجاد میکند؛درحالی که مردم ما میبایست بدانند بر اساس آموزه های موکد اسلامی و با جست وجو در سیره عملی ائمه اطهار (ع) و اولیای عظام به خوبی می توان دریافت که خانواده های زندانیان از مصادیق بارز فقرا هستند که ضرورت حمایت از آنها بیش از سایر نیازمندان احساس می شود‌.

در همین راستا مردم و مسئولان باید زمینه حمایت از زندانیان و حل مشکلات خانواده‌های آنها را که از اهداف انجمن است فراهم آورده و با انجمن همکاری کنند.

چرا که خانواده زندانیان قربانیانی هستند که پس از به زندان افتادن سرپرست آنها، فرزندانشان از کمترین حمایت ها بهره مند میشوند و یکی از برنامه های ما در شهرستان توجه به مسائل اجتماعی بوده که در این خصوص رسیدگی به خانواده زندانی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود وضعیت خانواده زندانیان خواهد شد.

دادستان جوان و انقلابی شهرستان زابل در همین رابطه چنین اشاره نمود: تاثیر متغیرهایی چون مدت زندانی شدن و نوع جرم زندانی در عملکرد تحصیلی فرزندان از لحاظ آماری تاثیرگذار بوده و انجمن هم تلاش خواهد کرد آسیب های ناشی از زندانی شدن فرد را در ابعاد اقتصادی، عاطفی، اجتماعی و آموزشی بر خانواده و به خصوص فرزندان، کنترل و به حداقل رساند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زابل اهدای سبد کالا، پرداخت کمک هزینه جهیزیه، کمک به معاش خانواده‌های زندانیان، ارائه آموزشهای فنی حرفه‌ای و ایجاد زمینه اشتغال ایشان، کمکهای درمانی و فرهنگی به زندانیان و کمک به بازسازی شخصیت مددجویان را از دیگر وظایف این انجمن برشمرد.

عضو انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان شهرستان زابل در پایان بر ایجاد منابع مالی مستمر و پایدار برای انجمن، تلاش در جهت حرفه آموزی زندانیان در حین تحمل حبس و شناسایی فرزندان بازمانده از تحصیل زندانیان، لزوم ورود خیرین و حمایت از خانواده‌های زندانیان تأکید کرد و افزود: خیرین برای حمایت از زندانیان پیش‌قدم شوند.

برنامه هایی نظیر اجرای گروه نمایشی لبخند ، موسیقی محلی، رقص شمشیر، و اهداء جوایز به فرزندان مددجویان حسن ختام این جشن بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.