×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بنابر اعلام وزیر نیرو در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده کسانی که زیر الگوی مصرف آب هستند هیچگونه افزایش قیمتی نخواهند داشت؛ این در صورتی است که قبوض آب افرادی که مصرف آنها بالاتر از الگوی مصرف است به صورت پلکانی افزایش پیدا خواهد کرد.

سیستان پرس: علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در بازدید خود از یک موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو به سوالات زیر پاسخ داد.

با توجه به اینکه ایران یک کشور نیمه خشک است، آخرین وضعیت منابع آبی با توجه به پایان فصل بارش‌ها به چه صورت است؟ و با توجه به معافبت موسسات تحقیقات آب و کمبود آب، آیا به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا برای استفاده بهینه از آب حرکت کرده ایم؟

محرابیان: میزان بارش‌ها در حد متوسط است؛ اما توزیع آن مناسب نیست یعنی ناحیه جنوب کشور بارش های خوبی داشتیم و در استان های جنوب فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان بیش از حد متوسط بارشی در ایام گذشته بارش داشتند؛ اما در بخش هایی میزان بارش ها بسیار کم بود که امید می‌رود در ماه های پیش رو این کمبودها جبران شوند.

در حوزه آب دو برنامه محوری در دستور کار قرار دارد، یکی اصلاح و تقویت نظام حکمرانی آب است که باید منابع در راه درستی استفاده شوند. در طی شش ماه گذشته جلسات متععدی با مدیران و کارشناسان تخصصی برگزار کردیم. یک برنامه تحولاتی در پیش داریم در زمینه اصلاح و تقویت حکمرانی که محورهای زیادی دارد، یکی از محورهای اساس آن ورود و مشارکت ذی نفعان در حوزه مدیریت منابع آب و همچنین ایجاد شفافیت در مصوف منابع است.

محور دوم این برنامه تحولاتی سرعت بخشیدن به اجرای طرح آبی کشور است. متاسفانه شاهد تعطیلی برخی از پروژه های ضروری آبی بودیم می بایست. در چند ماه گذشته این پروژه ها شناسایی شده اند و در بودجه ۱۴۰۱ منابع لازم برای راه اندازی مجدد این پروژه های ویژه در نظر گرفته شده است.

با به بهره‌برداری رسیدن این پروژه ها بخش قابل توجهی از مشکلات هم در حوزه شغل و کشاورزی بر طرف خواهند شد. سدهای متعددی داریم که در مراحل پایانی متوقف شده اند که باید هرچه سریعتر فعال شوند، خطوط انتقال آب شرب به نقاط مختلف کشور باید راه اندازی شوند با استغپفاده از منابع بخش قابل توجهی از محدودیت ها و تنش های آبی کشور بر طرف خواهد شد. ضروری است که منابع و اعتبارات کشور از طریق بودجه، فعال کردن بخش خصوصی و استفاده از منابع بانکی باید فعال شوند.

لیست افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی تکمیل شده است؟ زیرا برخی از ادارت همچنان از در دست نداشتن اسامی خبر می‌دهند.

محرابیان: در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده افرادی که بالاتر از الگوی مصرف استفاده می‌کنند قیمت قبوض به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند. اولا کسانی که زیر الگوی مصرف هستند هیچگونه افزایش قیمتی نخواهند داشت. کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند با رعایت الگوی کم مصرف‌ها در بخش آب و برق شامل قبض رایگان می‌شوند. حوزه با حوزه فرق دارد. به عنوان مثال کمیته امداد لیست برخی از استان‌ها را ارسال کرده؛ اما اطلاع دقیقی از لیست ارسالی بهزیستی در دست ندارم. به محض ارسال نیست این دستور ابلاغ خواهد شد و به طور کامل اجرایی می‌شود. در حال حاضر منتظر ارسال اسامی از طرف دستگاه‌های متولی هستیم. آیین نامه لازم در این زمینه برای دولت ارسال شده و در دستور تصویب است. از اول ۱۴۰۱ برنامه جدی داریم تا جلوی این جور مصارف گرفته شود.

مدیریت سد‌های کشور مثل سال‌های گذشته است یا با توجه با کاهش بارندگی تغییراتی در آن ایجاد می‌شود؟

محرابیان: مدیریت سدها در چهارچوب اصلاح نظام حکمرانی آب، در شش ماه گذشته متحول شده است . به عنوان مثال در موضوع تولید برق در سدهای برق آبی امسال صرفه جویی خیلی خوبی شد و در زمستان میزان تولید برق آبی کشور خیلی کاهش پیدا کرد علیرغم محدودیت هایی داشتیم در عمده این سدها آب ذخیره شد برای فصول کشت و زمانی که نیاز به آب بیشتری داریم؛ اما همچنان برخی نگرانی ها برای نقاطی که بارندگی کمتری داشتند وجود دارد.

صحن علنی مجلس تصویب کرده که باید آب و برق مدارس دولتی رایگان محاسبه شوند، این شامل مدارس نیمه دولتی یا مراکز آموزشی مثل دانشگاه‌ها دولتی هم می‌شود؟

محرابیان: این فعلا در دستور بررسی مجلس است، قانون شد در رابطه با ان صحبت خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.