×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سیدحسین قدس نیا

نماز عبادی سیاسی جمعه دهم آذرماه ۱۴۰۲ شهرستان نیمروز به امامت حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی اشرفیان امام‌جمعه این شهرستان اقامه شد.

نمازجمعه ۱۰ آذرماه ۱۴۰۲ شهرستان نیمروز

حجت‌الاسلام والمسلمین اشرفیان با اشاره به الحاق ناوشکن دیلمان به ناوگان دریائی ارتش جمهوری‌اسلامی‌ایران گفت: حضور پررنگ و قدرتمند ایران اسلامی در دریای مازندران، آن هم با ناو فوق پیشرفته ایرانی، که توسط دانشمندان و فرزندان غیور این سرزمین ساخته شده، یکی از مهمترین برنامه‌های نیروهای مسلح برای بومی سازی امنیت و حراست مقتدرانه از منافع کشورمان درآبهای این منطقه است و ناو دیلمان نماد همت و خودباوری ایرانی است.

امام‌جمعه نیمروز با گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس و روز مجلس شورای اسلامی افزود: شهید مدرس نماینده شجاع، متدین، کارآمد و اثرگذار مجلس، و به معنای حقیقی کلمه نماینده در تراز انقلاب اسلامی بود، و حضرت امام(ره) بارها از شخصیت مدرس با بزرگی و عظمت یاد می‌کردند و می‌فرمودند: امثال مدرس ها باید بر رأس هیئت مقننه و مجریه و قضائی واقع باشند، تا کشور را از این فلاکت بیرون بیاورند. و وقتی از امام در مورد نماینده اصلح سوال می‌شد، می‌فرمودند: مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید.

حجت الاسلام اشرفیان به بعضی شاخصه ها و ویژگی های رفتاری شهید مدرس اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های مهم مدرس، مردم داری و اعتقاد به نقش و جایگاه مردم بود، مرحوم مدرس همیشه می‌فرمود:  ما ولی مردم نیستیم، ما وکیل مردم هستیم، و باید نظر موکلین خود را بدانیم، و در همه مسائل سیاسی و اجتماعی با مردم مشورت می‌کرد، مردم را محرم می‌دانست، ارتباط قوی و چهره به چهره، با مردم داشت، و درب خانه او به روی همه باز بود، مردم عرائض‌ و مشکلات‌شان را بدون واسطه به ایشان می‌رساندند، و همانجا پاسخ می‌گرفتند، کسی بین مردم و مرحوم مدرس فاصله نداشت، خود را مدیون و امانتدار مردم‌ می‌دانست. دشمن شناسی و دشمن ستیزی و استبداد ستیزی از دیگر اوصاف مدرس بزرگ بود. ایستادگی در برابر تهدید و تطمیع از ویژگی‌های مهم و لایتغیر مرحوم مدرس بود. هیچ چیزی در مجلس، مرحوم مدرس را عوض نکرد، نه امکانات و رفاهیات مجلس، نه خانه‌ها و خودروهای لوکس که البته هیچ وقت آن را نپذیرفت،، نه قدرت و مسئولیتی که مردم به او داده بودند، او را مغرور نکرد، نه وعده‌ها و تطمیع صاحبان قدرت و ثروت او را از مسیر حق و دادرسی به محرومان و مظلومان خارج نکرد. ساده‌زیستی مدرس چه در ظاهر و چه در باطن چه در جایی که مردم حوزه استحفاظی بودند و‌ چه در مجلس و تهران، ساده زیست بود.
وقتی می‌گفتند شما نماینده طراز اول مملکت هستید،  چرا لباس مناسب‌تر نمیپوشید؟ می‌فرمود:  شخصیت انسان به پست و مقام و لباس نیست، به فهم و درک و اندیشه اوست می‌خواهم، زبانم آزاد باشد. استقلال شخصیتی و عدم وابستگی به جریان های قدرت و ثروت
می‌فرمود: اگر من نسبت به بسیاری از امور آزادانه حرف می‌زنم، برای این است  که چیزی ندارم و از کسی هم چیزی نمی‌خواهم، زیرا جان انسان، باید از هر قید و‌ بندی آزاد باشد، تا بتواند آزادگی خودش را حفظ کند.

ایشان همچنین افزود: لذا نمایندگان عزیز ما باید الگوهای رفتاری شهید مدرس را در دوران نمایندگی مجلس الگوی خود قرار بدهند، با مردم باشند، خود را نوکر و خادم واقعی مردم بدانند، فرصت نمایندگی را امانتی خطیر و کوتاه مدت بدانند، که زود تمام‌ می‌شود، و خدماتی شایسته و ماندگار از خود به یادگار بگذارند. نمایندگان محترم بخاطر خدا و برای پیگیری راحت‌تر و حل مشکلات مردم، انسجام و همراهی و هم‌افزائی بیشتری با همدیگر داشته‌باشند، و اختلافات را کنار بگذارند،
حضورشان در منطقه، حضوری اثرگذار باشد، و حلال مشکلات مردم باشند، و جلساتشان صرفا به دیدارها و شنیدنها، ختم نشود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی نیمروز در ادامه افزود: شرایط امروز سیستان بحرانی است، زندگی و معیشت و شغل مردم و سلامتی آنان با چالش‌های بزرگی مواجه شده‌است، و نیازمند یک تلاش و همت مضاعف و روحیه جهادی است، الحمدلله فرصت دولت انقلابی هم بستر، حل مشکلات را فراهم کرده‌است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اشرفیان در ادامه متذکر شد: ما نمایندگان عزیزمان را دوست می‌داریم، و به آنها احترام می‌گذاریم. اما انتظار ما و مطالبه مردم هم براساس آن رسالت و فرصتی که مردم به آنها دادند، می‌باشد، لذا مردم علاقه‌مند هستند، گزارش عملکرد چندساله بزرگواران را بشنود. تریبون‌های نمازجمعه در اختیار عزیزان می‌باشد، تا مردم از خدمات و زحمات و اقدامات بنیادین نمایندگان عزیز در طول این مدت حدود ۴ساله مطلع شوند. البته که ما شأن و منزلت نمایندگان عزیز را فراتر از آسفالت کردن و صرف دید و بازدیدها می‌دانیم، اگرچه اینها هم به نوبه خود لازم است، اما هر کاری متولی و مسئولش مشخص است، و باید فکر و چاره اساسی برای این دغدغه ها و مشکلات مردم کرد، ۴۵ سال گذشته فرصت کمی نیست،خیلی فرصت ها را به راحتی از دست دادیم، ما هنوز گرفتار اولویت‌های حقوق شهروندی هستیم.

وی با اشاره به مشکلات منطقه خاطرنشان ساخت: امروز سیستان هم در زمینه قانون‌گذاری هم در زمینه نظارت، کار اساسی و میدانی می‌خواهد، ما خلأءهای زیادی داریم، نیاز به قانون‌گذاری‌ها و نظارت‌های قوی داریم، که اگر نظارت‌ها باشد، بازارچه‌های مرزی رها نخواهندبود، سیستان بهشت طرح‌های نیمه تمام نمی‌شود، بارها گفتیم نظارت حلقه مفقوده مشکلات منطقه سیستان است. وقتی آثار باستانی متعلق به طرح نیم لوله و طرح ۴۶ هزار هکتار جلوی چشم مردم نمایان است، مردم می‌بینند، که چقدر از این طرح‌های شکست خورده، پول‌های زیادی را زیر خاک دفن کردند.

امام جمعه نیمروز با بیان اینکه، قطعا مرحوم مدرس الگوی یک نماینده شاخص و صالح و تراز جمهوری‌اسلامی در همه ادوار بوده و خواهدبود، چرا که مجلس انقلابی، نماینده انقلابی می‌خواهد، نماینده‌ای که به هیچ حزب و جریان و گروهی بویژه صاحبان قدرت و ثروت وابسته نباشد، و فقط نماینده نظام اسلامی باشد، چرا که مجلس شورای اسلامی، حساس‌ترین و مؤثرترین نهاد قانونی کشور است. و‌ اگر نماینده‌ای ناصالح و غیرانقلابی به مجلس راه پیدا کند، نماینده‌ای که مصالح کشور و دشمنی‌های استکبار را نفهمد، نماینده‌ای که قبل از ورود به مجلس خودش را وام دار دیگران کند، به تعبیر رهبر معظم انقلاب به درد مردم ک مملکت نمی‌خورد، افزود: مردم عزیز ۴ شرط مهم و اساسی را برای نمایندگان مجلس آینده، در بین نامزدهای محترم انتخابات، مد نظر داشته باشند: تدین وایمان فرد، آدم متدین کوتاهی و خیانت نمی‌کند، فرصت مجلس را برای خود و اطرافیانش استفاده نمی‌کند، که گاهی می‌بینیم، کل استان اقوام و دوستان یک نماینده هستند. کار آمدی، انقلابی گری، مسئولیت پذیری، و دیگر اینکه دلسوز مردم باشد، شجاع باشد، مرعوب هیچ قدرتی نباشد، از آرمان‌های نظام و انقلاب و مکتب امام و شهدا پاسداری کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اشرفیان در آستانه فرارسیدن فصل سرما به کمبود شدید گاز مورد نیاز مردم اشاره کرد و گفت: الان فصل سرماست باز معضل کمبود و سوءمدیریت در توزیع سیلندرهای گاز، داد مردم را درآورده است، و زندگی مردم را مختل کرده‌است.
از بازارسیاه سیلندرهای گاز و کیفیت آنها تا سوءاستفاده بعضی نانوایی‌ها که پاسخگوی مردم نیستند، و نانوایی را تعطیل کردند، تا مطرح کردن و پیش‌بینی افزایش قیمت نان، بخاطر کمبود سهمیه گاز که بعضی از نانوایی‌ها مطرح می‌کنند. ما هر سال در فصل سرما با این چالش و مشکل مواجه می‌شویم، از طرفی شایعه افزایش قیمت گاز که موجب سوءاستفاده بعضی دلالان شده‌است. اگرچه عزیزان اعلام کردند تغییری نکرده‌است، اما مردم می‌گویند بعضی از این خودروهای فروشنده سیلندر گاز، خودشان به بهانه‌های واهی قیمت‌ها را افزایش دادند، این ناهماهنگی نظارت مستمر و بهتری می‌خواهد. وقتی برخلاف وعده‌های مسئولین شرکت گاز هنوز‌ گاز به خانه‌های مردم نرسیده‌است، هنوز زیرساخت‌ها در شهر فراهم نیست، چرا ما باید با مشکل جدی گاز مواجه باشیم، در حالی که سومین تولید کننده گاز جهان هستیم. اما چرا هر سال مردم با این فلاکت دنبال یک کپسول گاز در شهر بدوند؟ این دور از شأن مردم ماست، باتوجه به اینکه در سرما مصرف گاز مردم بیشتر می‌شود، سهمیه سیلندر گاز مردم باید افزایش پیدا کند. هزینه برق هم در ۶ ماهه دوم سال ۲ برابر است، و تعرفه تخفیف آن حذف می‌شود. درحالی‌که خیلی از مردم هم وسایل گرمایشی برقی ندارند، طبیعی است که احتیاج خانواده‌ها به نفت و گاز بیشتر می‌شود، مقایسه این استان با نقاط دیگر از عدم درک درست از وضعیت مردم است.

وی موضوع مهم کمبود آب شُرب را نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و همتی جهادی برشمرد و گفت: قریب به ۳ ماه از معیوب شدن پمپ آب چاه ژرف می‌گذرد، و هیج استفاده‌ای از آن نمی‌شود، در این مورد هیچ‌کس هم خود را متولی و پاسخگو نمی‌داند، درحالی که میلیاردها تومان پول بیت‌المال هزینه شده‌است، برای اینکه قیمتی از مشکل آب شُرب نیمروز حل شود. بحران بی آبی هم مردم را آزار می‌دهد. در بازدیدی که داشتیم پیمانکار طرح می‌گوید به ما ارتباطی ندارد، شرکت آب می‌گوید به ما ارتباطی ندارد، پس به چه کسی ارتباط دارد؟ یک جرثقیل می‌خواهد که این پمپ را از عمق ۲۳۰ متری زمین بیرون بکشد، و تعمیر کند، ولی مدت‌هاست، این کار انجام نشده‌است، اینها ترک فعل است، بی‌توجهی به شرایط و مشکلات مردم است. این شرکت فعلی که الان آنجا کار می‌کند، اصلا صلاحیت ادامه کار در این منطقه را ندارد، پیگیر نیست، اصلا در منطقه حضور ندارد، و دلسوز مردم نیست، تجهیزات کامل و به روز را مستقر نمی‌کند، جوابگوی قراردادی که با اداره آب بابت میزان آبی که باید روزانه تحویل بدهد نیست. اگر چاه ژرف مفید است، نباید یک روز هم فرصت را از دست بدهیم، و آب این چاه‌ها زودتر باید وارد مدار مصرف شود، اگر مفید نیست، چرا با پول بیت المال، چاه‌های ژرف دیگر حفاری می‌شود؟؟؟ این دوگانگی ها مردم را اذیت می‌کند.

امام‌جمعه نیمروز لزوم شفاف‌سازی پیرامون موضوع طرح رزاق را یک ضرورت برشمرد و ادامه داد: در خصوص موضوع طرح رزاق، باید مدیریت آن و تصمیماتی که گرفته می‌شود، شفاف و کامل و عمومی باشد، تا موجب نارضایتی و ابهام برای مردم نباشد.

خطیب جمعه نیمروز در پایان با گرامیداشت روز دانشجو گفت: دانشجو نماد مطالبه‌گری و آرمان‌گرایی است، دانشجو نماد یک جوان غیور و بصیر و آگاه به امور جامعه است، هم نمایندگان محترم و هم دیگر مسئولین بزرگوار، در جمع دانشجویان حضور پیدا کنند، و به سؤالات و شبهات و مطالبات جوانان پاسخ بدهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.