×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان:

اتمام عملیات اجرایی ۱۸ مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی در سیستان و بلوچستان تا پایان سال/ رشد ۸۲ درصدی شاخص بهره‌مندی روستاهای استان/ خشکسالی ۴۸ درصد از منابع آب زیرزمینی استان را دچار تنش آبی کرده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان از آغاز عملیات اجرایی ۱۸ مجتمع بزرگ آبرسانی برای ۲۰۲۵ روستا به‌عنوان یکی از ابرپروژه‌های انجام شده در این استان خبر داد.

“عبدالاحد ریگی، با اشاره به‌اینکه ۷۰۰ کیلومتر از ۹۳۰ کیلومتر عملیات اجرایی ۱۸ مجتمع بزرگ آبرسانی انجام شده است، تصریح کرد: با اتمام عملیات اجرایی این پروژه بزرگ آبرسانی تا پایان سال جاری، شاخص بهره‌مندی ۶۱ درصدی فعلی روستاها به ۸۲ درصد ارتقا خواهد یافت.

وی اتمام این پروژه را در جلوگیری از مهاجرت روستائیان موثر دانست و افزود: تاکنون برای این پروژه افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و تکمیل آن به یک‌هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان، همچنین از آغاز مطالعات ۲۱ مجتمع برای تمامی یک‌هزار و ۱۰۷ روستای باقی‌مانده استان خبر داد و گفت: بخشی از مطالعات این پروژه‌ها تا پایان سال ۹۷ و بخشی در نیمه اول سال آینده تکمیل و پس از آن عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.

ریگی، راه‌اندازی کمپین “نذر آب” با همکاری سازمان هلال احمر، مرکز بهداشت استان سیستان و بلوچستان و دهداری‌ها را یکی از اقدام‌های مهم برای تامین آب روستاها در تابستان عنوان کرد و گفت: مخازن آب با ظرفیت ذخیره ۳۱۵۰ متر مکعب توسط هلال احمر تامین شد، نگهداری و جانمایی آنها را دهداری‌ها و بحث کیفی را مرکز بهداشت به عهده گرفت.

وی ادامه داد: در حال آبرسانی به روستاها از طریق ۱۲۰ دستگاه تانکر سیار انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان دارای ۵٫۵۹۴ روستاست که تعداد ۲۵۷۰ روستا دارای سامانه آبرسانی هستند، اظهار کرد: دو دوره خشکسالی باعث شده تا ۴۸ درصد از منابع آب‌های زیرزمینی استان سیستان و بلوچستان دچار تنش آبی شوند.

ریگی، دریا را یک منبع پایدار تامین آب خواند و افزود: در استان سیستان و بلوچستان تمرکز بر روی تامین آب از دریا به جای منابع محدود زیرزمینی است.

وی اضافه کرد: با تحقیقات انجام شده و بر اساس آمارهای موجود، طی ۱۰ سال گذشته سطح آب‌های زیرزمینی در استان پنج متر پایین‌تر رفته و همین عامل موجب افزایش شوری آب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان با اشاره به سکونت حدود ۷۰۰۰ نفر در حاشیه دریا بین چابهار و مرز پاکستان گفت: عملیات اجرایی مجتمع جدیدی با ۱۲۴ کیلومتر طول خط در این منطقه آغاز شده تا بتوانیم این تعداد جمعیت را زیر پوشش قرار دهیم. در حال حاضر آبرسانی به این تعداد جمعیت از طریق آب شیرین‌کن احداث شده و از طریق تانکر انجام می‌شود.

وی افزود: در محدوده کنارک به سمت بندرعباس نیز یک مجتمع آبرسانی ۲۸ روستایی در حال اتمام است.

ریگی ادامه داد: در حال حاضر از ظرفیت آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود و امیدواریم بتوانیم با انعقاد قرارداد جدید و احداث تاسیسات نمک‌زدایی یا آب شیرین‌کن شیوه آبرسانی را تغییر دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: هم اکنون تعداد ۱۲۵۷ روستا با جمعیتی افزون بر ۲۵۱ هزار نفر و ۶۰ هزار ۳۹۶ خانوار را به صورت سقایی آبرسانی می‌کنیم و روزانه به ازای هر نفر سرانه ۱۵ لیتر آب تحویل می‌دهیم.

وی اضافه کرد: از تعداد روستاهای مذکور ۵۰۲ روستا قبلا دارای شبکه آبرسانی بوده که چاه‌های کشاورزی آنان طی دو سال خشکسالی اخیر از مدار خارج شده است.

ریگی با بیان اینکه خشکسالی‌ یکی از چالش های موجود و عوامل اصلی مهاجرت است، افزود: در مرکز و جنوب استان ۶۱۳ چاه است که از این تعداد ۴۶۹ چاه گرفتار تنش آبی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال، بهترین فرصت است که چاه‌های جایگزین حفر و وارد مدار شوند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.