×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

سیستان پرس :وال‌استریت ژورنال روز جمعه از وین به نقل از منابع شرکت‌کننده در نشست کمیسیون مشترک برجام، گزارش داد؛ اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که اینستکس عملیاتی شده و در حال پردازش نخستین تراکنش با ایران است.

خبرنگار این رسانه در صفحه توییتری خود نوشت: مقامات چینی به نقل از سه کشور اروپایی عضو برجام گفته اند؛ اینستکس عملیاتی شده و چین نیز به‌عنوان طرف سوم برای پیوستن به این ساز وکار ابراز علاقه کرده است.

لورنس نورمن افزود: طرف چینی گفته که سیاست آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران را نمی‌پذیرد؛ چرا که نفت ایران بخش مهمی از امنیت انرژی چین را تأمین می‌کند.

نورمن همچنین به نقل از مقامات چینی گزارش داد: ایرانیان اعلام کرده اند که به برجام پایبند می‌مانند اما درباره اجرای کامل تعهدات خود تحت این توافق اشاره نکردند.

نشست کمیسیون مشترک برجام دقایقی قبل، پس از نزدیک به سه ساعت و ۳۰ دقیقه مذاکره میان طرف‌های شرکت‌کننده به پایان رسید و انتظار می‌رود عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان که ریاست هیأت ایرانی را در این نشست بر عهده دارد، درباره نتیجه این نشست با خبرنگاران مصاحبه کند.

این نشست که دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به شمار می‌رود، ساعت ۱۲ به‌وقت وین در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ به ریاست هلگا اشمید دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

هدف از نشست امروز، اطمینان از ادامه اجرای برجام در تمامی ابعاد آن و تبادل‌نظر درباره راه‌های مقابله با چالش‌های ناشی از خروج و اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان‌شده بود.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توئیتی نشست امروز کمیسیون مشترک برجام را رضایت‌بخش توصیف کرد.

میخائیل اولیانوف در توییتر خود نوشت: نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین را می‌توان تا اندازه‌ای رضایت‌بخش توصیف کرد. البته هرچند پیشرفتی حاصل نشد اما قطعاً یک شکست نبود. همه شرکت‌کنندگان بر تعهد کامل به برجام به رغم وجود مشکلات تأکید کردند.

اروپا: اینستکس عملیاتی شد

عراقچی نشست کمیسیون مشترک برجام را یک «گام به جلو» ارزیابی کرد

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان درباره نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز یک جلسه طولانی داشتیم بیش از سه ساعت، در مجموع جلسه مثبت و سازنده ای بود و نسبت به جلسات گذشته ما یک گام به جلو به شمار می آید، البته هنوز تا خواسته های جمهوری اسلامی فاصله قابل توجهی وجود دارد و با دستاوردهای ملموسی که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد، هنوز فاصله داریم.

وی افزود: با این حال قدم های رو به جلویی که در کمیسیون برداشته شد را بررسی کامل خواهیم کرد و من به تهران اینها را منتقل خواهم کرد و هرگونه تصمیم گیری با تهران خواهد بود.

معاون وزیر خارجه درباره مباحثی که در نشست امروز وین درباره آن بحث شد نیز عنوان کرد: مهمترین موضوعی که در این جلسه بحث شد، موضوع اینستکس و کانال مالی که اروپایی ها درست کردند، بود. سه کشور اروپایی توضیحات مبسوط و مفصلی را در این زمینه دادند.

عراقچی گفت: اینستکس الان دیگر عملیاتی شده و ۲ سه تا کیس (مورد) کاری هم الان در حال انجام شدن است و به زودی ظرف روزهای آینده تبادل مالی از طریق اینستکس انجام خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه کشورهای اروپایی دیگری هم اظهار علاقه کردند به عنوان سهام دار به این مکانیسم و شرکت محلق شوند، بیان کرد: کشورهای اروپایی در نظر دارند اعتباراتی را برای اینستکس در نظر بگیرند و الان در حال حاضر به روی همه کشورهای اروپایی باز است و آنها می توانند از طریق آن با ایران معامله انجام دهند.

اشمید عملیاتی شدن اینستکس را تأیید کرد

هلگا اشمید دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، عملیاتی شدن ساز وکار ویژه مالی اروپا و ایران را تأیید کرد و گفت: نخستین تراکنش در حال پردازش است و کشورهای بیشتری از اتحادیه اروپا به این سامانه وصل خواهند شد.

وی با انتشار پیامی در توییتر، نشست کمیسیون مشترک برجام را سازنده خواند و افزود: اجرای مؤثر و کامل برجام از سوی تمام طرف ها به عنوان یک مسأله کلیدی مورد توجه قرار گرفت.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.