×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: دولتمردان و مسئولان کشور پاکستان علاقه‌مند به توسعه مراودات اقتصادی با ایران هستند و در همین زمینه تفاهم نامه خوبی به امضا رسید.

به گزارش سیستان پرس؛ «رضا رحمانی» شامگاه جمعه ۱۴ تیرماه در بازگشت از سفر پاکستان در توقفی کوتاه وارد فرودگاه زاهدان شد و مورد استقبال استاندار سیستان و بلوچستان، معاون اقتصادی استاندار و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان قرار گرفت.

وی اظهار داشت: این سفر نتایج خوب و رضایتبخشی داشت و طرف پاکستانی ضمن ابراز علاقه‌مندی بر توسعه و گسترش مبادلات اقتصادی و تجاری قرار است پیگیری های لازم برای رفع موانع موجود بر سر راه تجارت و مراوادت اقتصادی را انجام دهد.

وزیر صمت با اشاره به تفاهم نامه تجاری امضا شده در این سفر، گفت: فعال کردن بازارچه های مشترک مرزی و افزایش گذرهای مرزی، ارتقا مراودات تجاری با حضور بیشتر بخش خصوصی بویژه تجار ایرانی و پاکستانی از جمله تفاهم‌های انجام شده در این سفر بود.

رحمانی ادامه داد: گسترش ارتباطات میان تجار و بازرگانان ۲ کشور، فعالتر کردن مراودات بخش خصوصی بویژه در زمینه حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی از دیگر مسائل توافق شده در نشست با مسئولان پاکستانی بود که مقرر شد طرف مقابل پیگیری لازم را در این زمینه ها انجام دهند.

وی بیان کرد: بر اساس تاکید رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان و دیگر مسئولان این کشور تلاش برای رساندن میزان مبادلات سالانه بین دو کشور به سطح پنج میلیارد دلار ادامه خواهد یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، میزان مبادلات اقتصادی کنونی بین دو کشور را بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: با توسعه ارتباطات این رقم به پنج میلیارد دلار خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در زمینه افزایش مراودات اقتصادی ندارد و از افزایش ارتباطات تجار و بازرگانان کشور دوست و همسایه پاکستان با تجار ایرانی استقبال می کنیم.

رحمانی‬ با‬ تاکید‬ بر‬ فعالتر‬ کردن‬ بازارچه‬ های‬ مرزی‬ گفت: ‬ هم‬ اینک‬ در‬ مقابل‬ بازارچه‬ های‬ مرزی‬ ایران‬ بازارچه‌های‬ مرزی‬ پاکستان‬ نیز‬ فعالند‬ که‬ با‬ توافق‬ انجام‬ شده‬ در‬ این‬ سفر‬ تلاش‬ برای‬ گسترش‬ این‬ فعالیت‬ ها‬ ادامه‬ خواهد‬ یافت.

وی‬ تصریح‬ کرد: ‬ توسعه‬ تجارت‬ دریایی‬ و‬ بهره‬ گیری‬ از‬ بنادر‬ گوادر‬ و‬ چابهار‬ د‬ر این‬ سفر‬ مورد‬ بحث‬ و‬ تبادل‬ نظر‬ قرار‬ گرفت‬ و‬ مقرر‬ شد‬ مراودات‬ دریایی‬ توسعه‬ یابد.

وی‬ ادامه‬ داد: ‬ نشست‬ های‬ بسیار‬ خوبی‬ با‬ «عمران‬ خان‬» نخست‬ وزیر پاکستان، دیگر‬ مقامات‬ آن‬ کشور و اعضای‬ فدراسیون‬ اتاق‬ های‬ بازرگانی‬ انجام‬ شد‬ که‬ دو‬ طرف‬ بر‬ توسعه‬ و‬ گسترش‬ تعاملات تاکید‬ کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر قبلی رییس جمهوری ایران به پاکستان گفت: ستاد تسهیل تجارت ایران و پاکستان که مورد تایید رییس جمهوری نیز است در دیدار با نخست وزیر پاکستان مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت و مقرر شد اقدامات لازم از سوی هر دو کشور در این زمینه انجام شود.

وی افزود: عمران خان بر توسعه روابط دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان تاکید دارد و خواهان افزایش قابل توجه مبادلات اقتصادی بین دو کشور است.

رحمانی گفت: نخست وزیر پاکستان در این دیدار به وزرای دست اندرکار تاکید کرد با تشکیل کارگروه‌های مشترک مسائل و مشکلات تجارت دوجانبه را بررسی و در جهت تسهیل و گسترش همکاری‌ها تصمیم گیری لازم را انجام دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در نشست با نخست وزیر و شماری از مسئولان پاکستانی در مورد تسهیل در مبادلات بازرگانی، کمک به توسعه تجارت، انجام مبادلات تهاتری و تسهیل در صدور روادید برای تجار و بازرگانان ۲ کشور بحث و گفت و گو شد.

وی اظهار داشت: ادامه مذاکرات در زمینه تجارت آزاد و مرور تعرفه‌های ترجیحی برای برخی کالاها میان ایران و پاکستان از دیگر دستاوردهای این سفر است.

رحمانی افزود: در نشست با نخست وزیر و دیگر مسئولان پاکستان افزایش تجارت‌های مرزی و فعالتر شدن بازارچه ها و گذرهای مرزی مورد تاکید قرار گرفت تا مرزنشینان ۲ کشور از برکات و مزایای مرزهای مشترک بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: رفت و آمد هیات‌های تجاری و اقتصادی از دیگر تاکیدات دو طرف بود که مقرر شد این مهم پیگیری و محقق شود زیرا افزایش این ارتباطات بر توسعه روابط و مبادلات اقتصادی تاثیر خوبی خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران که شماری از معاونان و مسئولان این وزارتخانه، و نیز رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سیستان و بلوچستان وی را دراین سفر همراهی کردند علاوه بر دیدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان، ضمن حضور در هشتمین نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان، با «عبدالرزاق داود» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور صنعت و تجارت، «زبیر گیلانی» رئیس کمیته سرمایه گذاری و «سید علی زیدی» وزیر امور کشتیرانی این کشور دیدار کرد.

رحمانی پس از توقف نیم ساعته در فرودگاه زاهدان با بدرقه استاندار، معاون اقتصادی استاندار و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان فرودگاه زاهدان را به مقصد تهران ترک کرد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.