×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

علیرضا سرحدی :

همه ما به عنوان مدعیان دفاع از حقوق همنوعان باید بدانیم که مطالبات حقوق شهروندی هیچ سنخیتی با تخریب و تهمت و ژستهای کاذب و ادعاهای دروغین و ندارد!!!!

چرا به جای شعارهایی از جنس مطالبات معیشتی، شعارهای بی‌ربط و رفتارهای وندالی و تحرکات سیاست زده و رنگ باخته در میان جامعه غلبه کرده‌است؟

پیگیری مسائل عمومی و تلاش برای واخواست حقوق شهروندی که مطالبه‌گری نامیده می‌شود از ویژگی‌های یک جامعه پویا و با انگیزه است.

مطالبه گری در درون خود نوعی آرمانگرایی را نمایندگی میکند لذا جامعه بدون مطالبه، جامعه‌ای مرده و بدون آرمان است.

اما مطالبه گری صحیح مشخصات و مختصاتی دارد که قطعا فرد مدعی بدون برخورداری از آنها، راه به ناکجا آباد برده، و از بیراهه های مهلک و بدنام کننده، سردرمی‌آورد.

در مواجه با مطالبات افراد، گروهها، و شخصیتها، وقتی خواسته آنها را در اِشِلِ ذیل قرار دهیم، نخستین نکته‌ای که نشاندهنده شخصیت، ماهیت، و سطح سواد، و توان واخواهی مطالبات آنهاست، را می‌توان در این گزینه‌ها یافت:
-آیا این مطالبه ارزش پیگیری دارد؟
-نحوه ابراز مطالبه چگونه است؟
-خواسته فرد چگونه مطرح شده است؟
-آیا برای رسیدن به یک پاسخ منطقی مسیر درستی انتخاب شده است؟
-آیا مقطع زمانی فعلی برای طرح این بحث مناسب است؟

یکی از ویژگی‌های برجسته عبارت “مطالبه”، بخصوص در ابعاد اجتماعی، دربرگرفتن ارزش‌های واقعی و آرمانهای اساسی جامعه است، مطالبات شهروندی نباید با قانون و عرف حاکم بر جامعه مغایرت داشته باشد.

نحوه ابراز مطالبه و چگونگی پیگیری آن در رسیدن به یک پاسخ مناسب بسیار مهم است.
اگر بهترین مطالبات هم به شیوه ناصحیح بیان شود، و یا از مسیرهای غیرقانونی دنبال گردد، نه تنها به نتیجه مورد نظر ختم نمی‌شود، چه بسا معکوس و به ضد خودش هم تبدیل خواهدشد.
طریقه ابراز خواسته، و پیگیری نامناسب مطالبات صحیح، مثل سخن حقی میماند که با الفاظ و واژگان زشت و رکیک بیان شود.
یک شهروند باید بداند مطالبه خود را از چه مرجعی درخواست نماید. مثلاً اگر کسی که جویا و خواستار انشعاب برق است به جای وزارت نیرو به وزارت بهداشت و درمان مراجعه کند، بدون تردید به برق دست نخواهد یافت، انتخاب زمان مناسب، برای رسیدن به نقطه مطلوب، نیز بسیار مهم است. در همان مثال قبلی، اگر کسی که خواستار انشعاب برق است، نیمه شب یا در یک روز تعطیل به اداره برق مراجعه کند به خواسته خود دست نخواهد یافت.

کسانی که تجربه‌ای در پیگیری و تعقیب رویدادهای اجتماعی دارند، واقفند که، رفع مشکلات اقتصادی، معضلات اشتغال، مقابله با رکود، مبارزه با فساد و امثال آن، مطالباتی به حق، قانونی و در مسیر آرمانهای نظام است، و خدمتگزاران واقعی ملت آزاده ایران با تمام توان نسبت به رفع این مسائل وارد میدان خواهندشد، بعضاً مطالبات افراد سمت و سوی تحقق امیال بیگانگان را دارد، بیان مطالبات شهروندی نباید در راستای اهداف دشمنان و بدخواهان نظام باشد، مطالبه گران واقعی حقوق شهروندی به هیچ وجه به دشمن اجازه سوء استفاده نخواهند داد، و کسانی که مطالبات خود را از طریق بلندگوهای بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کنند، نباید انتظار گوش شنوایی برای شنیدن چنین خواسته‌هائی را داشته باشند.

در مواردی نحوه ابراز مطالبات بسیار ناصواب و غلط بود. مطالبات اجتماعی هیچ نسبتی تحرکات احساسی ندارد!!! در خواسته‌های این دسته از به اصطلاح معترضین هیچ نشانی از پیگیری منافع عمومی دیده نشد، چرا در مقابل رفتارهای ناهنجار و تحرکات ناشیانه مدیریت شهری زابل در سال ۱۳۹۶ به جای اعتراض‌های به حق و طرح مطالبات شهروندی، شعارهای بی ربط و رفتار های وندالی غلبه کرد؟
مطالبات اجتماعی هیچ ارتباطی با حمله به مؤسسات عمومی و مجتمع های مدنی ندارد!

معترضین به شرایط نامناسب و اوضاع نامتقارن اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی، که عنوان یک شهروند پویا و مطالبه گر را یدک می‌کِشند، در تمامی مراحل واخواهی خواسته‌های خویش، باید صف خود را از آشوب طلبانی که به تحریک بیگانگان در پی هرج و مرج هستند، جدا کنند. چراکه آشوبگران و عقده‌ای ها هیچ جایگاهی در جامعه ندارند، عموم‌ مردم نیز باید هوشیار باشند که خسارت چنین رفتارهائی مستقیماً هم بر شرایط اقتصادی تاثیر منفی دارد، و هم می‌تواند پیامدهای ناگوار امنیتی داشته باشد.

پر واضح است که پیرامون ما پر است از کانون های ناامن و دشمنان زخم خورده‌ای، که اگر کوچکترین مجالی پیدا کنند، از هر ابزاری برای انتقام و در راه رسیدن به مطلوب بهره خواهند برد. و اینجاست که یک مطالبه شهروندی که حق هر شهروند فخیم و پویاست، به یک بحران آفرینی و جنجال به تبعات منفی جبران ناپذیری تبدیل خواهدشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.