×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

احمدعلی موهبتی ظهر امروز در دیدار با مسئولین تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: روز دانشجو یک روز بزرگ است و وقایع این روز درس بزرگی به تاریخ انسانیت می‌دهد چرا که در این روز دانشجویانی جانشان را برای آگاهی دادن به جامعه از دست داده‌اند. وقایع روز دانشجو درسی است که نشان می‌دهد دانشجویان باید با توجه به مقتضیات و شرایط زمان در صحنه حضور داشته باشند و در مقابل ظلم و جور بایستند.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: نقش دانشجو در جامعه نقش روشنگرانه و آگاهی بخشانه است و دانشجو به مثابه یک موذن در جامعه است که اگر موذن هنگام اذان خواب بماند نماز امت قضا می‌شود، بنابراین دانشجویان شهید ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ موذن بیداری جامعه بودند و برای اذان گفتن که همان آگاهی بخشی بود جانشان را که مهم ترین سرمایه شان بود هدیه کردند تا به جامعه آگاهی بدهند.

وی افزود: دانشجو باید در حوزه مقتضیات زمان و مکان ورود پیدا کند. یک روز، دانشجو در زمان قبل از انقلاب در مبارزه با ظلم و ستم بود و یک روز هم در برابر ظلم و ستم هایی که به کشور تحمیل شد مانند جنگی که برای کشور در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تحمیل شد و جنگ تحمیلی اتفاق افتاد و دانشجویان و دانش‌آموزان به همراه مردم شجاعانه و متهورانه و اثر گذار در جبهه حضور پیدا کردند و بسیج عمومی فراهم شد که این نظام در مقابل همه زورگویان عالم ایستاد و امروز هم جنگ تحمیلی تحریمی اقتصادی ظالمانه در پیش است که دانشجویان باید در این رابطه هوشیار باشند و نقش فعال تری در آگاه سازی جامعه ایفا کنند.

موهبتی گفت: دانشجویان به عنوان دلسوزان نظام نباید نسبت به سرنوشت جامعه بی‌تفاوت باشند و امروز در مقایسه با جنگ تحمیلی، جنگ بزرگتر تحمیلی تحریمی اقتصادی ظالمانه در جریان است که نیاز است دانشجویان این شرایط را درک کنند و تحلیلگر باشند و با توجه به مقتضیات زمان و مکان واکنش نشان دهند. اعتراض حق دانشجو، حق مردم و‌ حق همه است، اصل ۲۷ قانون اساسی هم اجازه اعتراض قانونمند را داده اما اینکه عده‌ای به خیابان بریزند و‌ خسارت به اموال عمومی بزنند که اعتراض نیست. اعتراض و انتقاد حق مردم است اما باید بین حق و باطل تفکیک قائل شویم و در این زمینه خیلی از شخصیت‌های شناخته شده دچار تردید شدند که با ورود شجاعانه و آگاهی‌بخشانه مقام معظم رهبری، تبلیغات مسموم و دسایس دشمنان و‌معاندین نظام نقش بر آب شد.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در مورد اصلاح قیمت بنزین مقام معظم رهبری گفتند من کارشناس نیستم، خیلی‌ها در کشور انتقاد کردند ولی این جمله معنا داشت. برخی از شخصیت‌های شناخته شده از روز اجرای طرح شروع کردند به انتقاد. در حقیقت معنا و تفسیر سخن رهبری با این جمله به همه شخصیت‌هایی که به این طرح انتقاد کرده بودند، این بود که «من که ۸سال رییس جمهور بوده‌ام، نماینده مجلس شورای اسلامی بوده‌ام، من که سوابق درخشان‌تر از من در این کشور وجود ندارد و رهبر این کشور هستم، در بعضی از امور کارشناس موضوع نیستم، بنابراین ما زود قضاوت می‌کنیم. این قضاوت، قضاوت خطرناکی است.

وی بیان کرد: تصمیم سوخت تصمیم دولت نبوده بلکه تصمیم نظام بوده است زیرا برای این سند بررسی‌ها و بحث‌های عدیده‌ای صورت گرفته است و ذیل آن موافقت سران قوا نوشته شده و امضا شده است. مقام معظم رهبری هم فرمودند هر تصمیمی که سران قوا بگیرند از آن تصمیم حمایت می‌کنم. روزها کارکارشناسی عدیده‌ای بر روی این طرح صورت گرفته و سران سه قوه آن را امضا کردند و هر سه قوه تمهیدات لازم برای اجرایی شدن این طرح را پیش‌بینی کردند، بنابراین این تصمیم دولت نبوده است. اینکه رییس جمهور گفت از زمان اجرای طرح مطلع نبودم چون زمان اجرا به شورای امنیت کشور محول شده بود. موضع‌گیری‌های متفاوتی توسط شخصیت‌های مختلف در برابر این طرح انجام گرفت و اتفاقات ناخوشایندی نیز در این راستا رخ داد.

موهبتی تصریح کرد: شما دانشجو هستید و باید بدانید که کشور درآمدش چگونه بوده؛ درآمد نفتی کشور در سال ۹۱؛ صد و ۱۹ میلیارد دلار بوده در حالی که در سال جاری شاید به ۱۲ میلیارد دلار برسد. تورم هم داریم و از طرفی تولید بنزین در کشور در سال ۹۱ ، ۵۵ میلیون لیتر بود که اکنون به ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده ولی مصرف بنزین به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است. ما هم در حال جنگ اقتصادی هستیم بنابراین تصمیمی را که نظام گرفته اگر درک نکنیم حتماً به بیراهه می رویم و ما کاری کردیم که رهبری بیایند و خودشان را هزینه کنند. البته در طول تاریخ انقلاب، رهبری خیلی هزینه داده‌اند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: یکی از ویژگی‌های مهم این کشور وجود رهبری است. یکی از ستون‌های اصلی که این کشور دوام و بقا پیدا کرده، رهبری است و دلیل اینکه آمریکایی‌ها تلاش کردند و نتوانستند به مقصد شومشان که همان پایان ۴۰ سالگی انقلاب بود برسند، وجود رهبری  و حضور همشه در صحنه مردم است. ولی مردم حقی دارند و در مباحث اقتصادی ناراحتی دارند که درست هم هست. آنکه گفت ما اهل مذاکره نیستیم؛ اتفاقاً ما اهل مذاکره هم هستیم، البته مذاکره منطقی؛ مذاکره با کسی که پایبند به توافقات باشد نه آن کسی که به هیچ چیز در این دنیا پایبند نیست.

وی تاکید کرد: دانشجویان باید تحلیلگر باشند و بتوانند مقتضیات زمان و مکان را تشخیص بدهند و به مباحث مختلف به موقع عکس العمل نشان دهد و باج به دیگران ندهد. دانشجو می‌تواند در دانشگاه هر حرفی را بزند تا جایی که خلاف قانون نباشد. در مورد مطلبی که علم ندارید، اظهار نظر نکنید. می‌گویند دو هزار میلیاد تومان پول برگشت خورده در حالی که اصلاً چنین چیزی نبوده و چنین اعتباراتی به سیستان و بلوچستان داده نشده است. این اعتبارات مربوط به شرکت ایدرو است. در واقع در سفر رئیس جمهور به استان برای کارخانه بافت بلوچ و تایر لاستیک اعتباری به شرکت ایدرو داده شده که بر اساس اسناد موجود شرکت ایدرو اعلام کرده است که با این عدد نمی‌شود ماشین آلات را خریداری کرد و تقاضای جا به جایی اعتبار این پروژه را به پروژه دیگری داده تادر اعتبارات سال ۹۷ اعتباراتش برگشت نخورد و این اعتبارات در اعتبارات سال ۹۸ مجدداً به این پروژه ها با تخصیص داده شود.

موهبتی اضافه کرد: گفته‌اند که در استان برنامه نداریم؛ به جرأت می‌توانم بگویم، مهم‌ترین افتخار من در دوران تصدی در این استان تنظیم سند آمایش سرزمین است که از سال ۹۰ متوقف مانده بود و جلسات عدیده‌ای با دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در استان و تهران در این‌باره تشکیل شده که در حال حاضر این سند به دفتر آمایش کشور برای تصویب ارائه شده است و بنا به اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور جزو بهترین سند های آمایش استانی است. سند دیگری مربوط به سواحل مکران که مورد تاکید مقام معظم رهبری است را پیگیری کردیم و برنامه تنظیم کردیم. امروز اگر می‌بینید که بعضی از امور را پیگیری می‌کنیم مانند پارک علم و فناوری که به آن توجه می‌شود چون پارک علم و فناوری استان به مرحله‌ای رسیده که زبانزد معاون علمی و‌فناوری رئیس جمهور است طوری که ایشان به هر استانی که سفر می‌کند می‌گوید بروید از استان سیستان و بلوچستان الگو بگیرید و ما در این رابطه ماهیانه مهمانان زیادی از استان‌های دیگر داریم که از این پارک بازدید می‌کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در رابطه با اعتبارات ریزگردها طی دو مرحله و در هر مرحله ۸۵ میلیارد تومان پول برای امسال گرفته شده است. در این رابطه همه کمک کردند. دولت پای کار آمده و نمایندگان کمک کردند و من نمی‌گویم بنده انجام داده‌ام چون هرکس بگوید “من”، حرف شیطان است. در سفر معاون اول رئیس جمهور یک سند ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی برای استان در هیات دولت تصویب شد و ۳۰۰ میلیون یورو برای راه آهن که مهمترین پروژه توسعه‌ای کشور است و تعطیل شده بود  از محل صندوق توسعه ملی تخصیص داده شده است. در حال حاضر هزار دستگاه ماشین آلات در حال کار هستند. این پروژه از زاهدان تا چابهار در حال کار است و بر اساس آخرین پیگیری و جلسه‌ای که با سردار محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء داشتم، ایشان قول داده که با تمام ظرفیت کار شود و این پروژه تا پایان سال ۹۹ به اتمام برسد.

وی ادامه داد: بحث دیگری که برای استان مهم است موضوع گاز است؛ برای تامین گاز استان سقفی گذاشته نشده و تلاش کردیم که سقف سهمیه گاز افزایش یابد و هر آنچه که نیاز استان باشد تامین می‌شود. گازرسانی به استان را پیگیری کردیم و با معین‌سازی که در استان شکل گرفته، ۵ شرکت گاز استان کشور، سه استان در زاهدان، یک استان زابل و یک استان در خاش مشغول هستند؛ در حالی که سال گذشته در چنین موقعی که بنده به استان آمدم این پروژه در زاهدان بعد از دو سال تنها ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با این روند گازرسانی به استان بیش از ۱۲ سال طول می‌کشید اما با معین‌سازی انجام شده، گازرسانی در این شهرها دردهه فجر سال آینده تمام می‌شود ولی با روند خوب این پروژه، پیمانکاران به اتمام زودهنگام پروژه در هفته دولت سال آینده نیز امید دارند.

موهبتی اضافه کرد: گازرسانی به زابل پیمانکار گرفته شده و در حال کار است و پروژه گاز رسانی ایرانشهر به چابهار که از سال ۹۵ پیمانکار گرفته شده بود و تعطیل بود توسط ۴شرکت توانمند کشورتحویل گرفته شده است و با پیگیری‌های انجام شده تا پایان سال ۹۹ انجام می‌شود. گازرسانی به بمپور انجام شده و به شهر محمدان در حال انجام است و به روستاها نیز در حال گازرسانی است. گازرسانی به بقیه شهرهای استان به شدت در حال انجام و مطالعه است که بعد از اتمام مطالعه بلافاصله انجام می‌شود و طبق توافق انجام شده ۲۲ هزار میلیارد تومان برای انجام گازرسانی در استان باید تا پایان سال ۱۴۰۰ در استان هزینه شود در شرایطی که دولت واقعا درآمدی ندارد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طرح ساماندهی حاشیه‌نشینی در شهرهای زاهدان، زابل و چابهار رها شده بود و اکنون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۳ استان کشور مستقر هستند و برای دو شهر زاهدان و چابهار هزار میلیارد تسهیلات برای ساماندهی حاشیه نشینی اختصاص پیدا کرده و ۱۰ هزار واحد مسکونی باید در حاشیه این دو شهر ساخته شود. کارها در استان شتاب گرفته، اما به دلیل وجود مشاغل کاذب از جمله قاچاق سوخت، کمبود کارگر در برخی نقاط استان داریم.

وی تصریح کرد: روزی که به استان آمدم، ۱۵ هزار شغل رسمی مشخص در حوزه دامپروری و کشتارگاه ها تعطیل بود. اکنون واردات دام انجام می‌شود و کشتارگاه‌ها فعال شده فقط با تسهیلگری برای بخش خصوصی واردات در حال انجام است و کشتارگاه‌ها فعال شده‌اند و گوشت بسته‌بندی با تفاوت قیمت ۲۵ هزار تومان نسبت به قیمت کشور توزیع می‌شود. بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و بنیاد برکت و آستان قدس منشاء خدمات خوبی در استان هستند. در حال حاضر طرح پرواربندی دام سبک و سنگین توسط بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان در منطقه سیستان انجام می‌شود که نقش بسزایی در ایجاد اشتغال در بین ساکنین این منطقه دارد. طبق پیگیری و توافق با بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و آستان قدس در حوزه حمایت و ایجاد شغل با پرداخت تسهیلات مناسب، اتفاقات خوبی رخ داده است.

موهبتی تصریح کرد: شاخص‌های استان با میانگین کشوری فاصله چشمگیری دارد اما در حال حاضر استان مورد توجه ویژه دولت و نظام قرار گرفته و اعتبارات کلانی برای توسعه استان اختصاص یافته که از آن جمله می‌توان به تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو به طرح بزرگ راه‌آهن چابهار- زاهدان اشاره کرد و فعالیت کارگاه‌های این طرح که در تمام طول مسیر چابهار- زاهدان در حال فعالیت هستند را مشاهده کرد. عمق و اهمیت کار در این استان خیلی زیاد است، بهترین شاخصه ما شاخصه دانشگاه‌های ما است که در حد میانگین کشوری هستیم با این حال دانشجویان ما مشکلات زیادی دارند و در بقیه شاخص‌ها از میانگین کشور فاصله داریم.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: بعضی از امور بیش از ۲۵ سال در استان معطل مانده و حل نشده مانند اراضی پرورش میگو که بدلیل عدم دریافت سند معطل مانده بود اما با پیگیری از شورای عالی محیط زیست کشور توانستیم برای این اراضی سند تهیه کنیم. اراضی باهوکلات نیز به همین صورت فعال شده است. در بحث مدرسه‌سازی سال ۹۷ پیگیری‌هایی که انجام شده نسبت به سال ۹۶ بودجه آموزش و پرورش دو برابر شده در سال ۹۸ هم باز دو برابر ۹۷ شده و امسال در شرایط بد اقتصادی ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار داده شده که ۳۰۰ میلیارد آن تخصیص داده شده در حالی که سال گذشته فقط ۵۰ درصد این اعتبارات تخصیص داده شده بود.

وی اظهار داشت: ما و شما دانشجویان باید بدانیم که این نظام برای ما است و اگر می‌خواهیم در این کشور تاثیر بگذاریم و تغییر ایجاد کنیم و مدیران ناکارآمد را کنار بگذاریم و شایستگان را سرکار بیاوریم باید با صندوق رأی این کار را انجام بدهیم. با اسلحه غیر از اینکه کشور را ۵۰ سال به عقب ببریم، کاری از پیش نمی‌بریم. منطق عقل و تدبیر می‌تواند این کار را انجام بدهد. در همین شرایطی که تحریم هستیم و مشکلاتی داریم؛ در حوزه بندر چابهار که روزی یک کامیون هم وارد آن نمی‌شد در حال حاضر بیش از ۵۰۰ کامیون بار تخلیه می‌کند. در حوزه آبیاری تحت فشار در مناطق بلوچستان و همچنین طرح ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان، طرح بعد از یک سال تاخیر انجام شده و مشکلاتی هم دارد و برای رفع مشکلات طرح باید بهره برداری شود. نظام بهره برداری و الگوی کشت برای آن تعریف شده است.

موهبتی گفت: یک کار بزرگ در استان انجام شده که در آینده نتیجه آن دیده می‌شود، ساماندهی خیرین است که با تشکیل موسسه همدلان آینده‌نگر سیستان و بلوچستان “هاسب” توسط کسانی که در این استان خدمت کرده‌اند و در کشور مسئولیت دارند یا کسانی که دغدغه توسعه استان را دارند، دور هم جمع شدند و درحال حاضر ۱۰۰ موسسه خیریه عضو هاسب هستند و افرادی بدون دریافت هیچ دستمزدی برای توسعه استان فعالیت می‌کنند. باید تلاش کنیم، یعنی اینکه ثباتی در منطقه ایجاد کنیم که همه شغل داشته باشند نه شغل کاذب،شغل کاذب آینده را به مخاطره می‌اندازد می‌خواهد قاچاق سوخت باشد یا می‌خواهد قاچاق کالای دیگری باشد. باید برویم به سمت شغل‌های تولیدی و عزت‌آفرین؛ دانشجویان هم باید با ایجاد مشاغل دانش‌بنیان در این زمینه گام برداند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.