×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شاخصه تراکم در استان ۱۵نفر در مقایسه با تراکم ۵۰ نفری در کشور است که در چنین شرایطی نیازمند هزینه کرد سه و نیم برابری در مقایسه با میانگین کشوری برای ارائه خدماتی چون احداث جاده،خط انتقال برق و سایر خدمات برای هر فرد هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سیستان پرس ؛ احمدعلی موهبتی “استاندار” صبح امروز “دوشنبه” با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «یه روز تازه» شبکه پنج(تهران) سیما، آخرین وضعیت آموزشی و زیرساختی حوزه آموزش و‌پرورش و دیگر شاخص‌های استان را تشریح کرد.

احمدعلی موهبتی در این برنامه گفت: استان سیستان و بلوچستان ۱۱ و نیم درصد از وسعت کشور را داراست و شاخصه تراکم، ۱۵ نفر در مقایسه با تراکم ۵۰ نفری در کشور است.
وی افزود: این تراکم نیازمند هزینه کرد سه و نیم برابری در مقایسه با میانگین کشوری برای ارائه خدماتی چون احداث جاده،خط انتقال برق و سایر خدمات برای هر فرد است.

استاندار گفت: در حوزه آموزش و پرورش از پایین ترین سرانه فضای آموزش حدود ۳.۲ متر مربع برای هر دانش آموز برخورداریم که این رقم در کشور به طور میانگین ۵.۸ است.

وی ادامه داد: در این حوزه کارهای فراوانی صورت گرفته و در بحث احداث مدارس در سال ۹۶ بیش از ۴۰ هزار متر مربع توسط اعتبارات دولتی و خیرین ساخته شده و در سال ۹۷ این میزان به ۶۰ هزار متر مربع و در سال ۹۸ به بیش از ۸۰ هزار مترمربع رسیده است .

استاندار اضافه کرد: امسال نیز بیش از ۱۰۵ هزار متر مربع فضای آموزشی در استان در حال احداث است .

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که به طور متوسط ۲۵ هزار دانش آموز سالانه به جمعیت دانش آموزی استان اضافه می‌شود که اگر بنا باشد که استان است به استاندارد کشور در حوزه مدرسه سازی برسد باید در سال ۲۰۰ هزار متر مربع مدرسه بسازیم که این موضوع بیانگر این است که هر سال فاصله ما با میانگین کشور بیشتر خواهد شد یعنی فقط به اندازه تعداد ورودی جدید هم نمی توانیم مدرسه بسازیم.

موهبتی گفت: این امر ناشی از عقب ماندگی تاریخی در سیستان و بلوچستان است و بخشی هم به خاطر بالاتر بودن هزینه های پروژه های عمرانی در استان به دلیل فاصله با مراکز تولید مواد اولیه و هزینه حمل و نقل است.

وی بیان داشت:در سال گذشته ۴۳۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه مدرسه سازی اختصاص یافت و امسال این رقم بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در بودجه دولتی است .

استاندار افزود: این رقم در سال ۹۷ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۶ مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است که رشد این بودجه در این حوزه نشان از توجه دولت به بحث مدرسه سازی است.

وی با بیان اینکه هم دولت و هم خیرین در این حوزه پای کار آمده اند، گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که با خیرین منعقد شده ساخت ۲۰۰ مدرسه را خیرین کشور پذیرفته‌اند و ۲۰۰ مدرسه با اعتبار ملی و ۲۰۰ مدرسه با اعتبار استانی ساخته خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حوزه آموزش پرورش کارهای بزرگ شده است و جهشی ایجاد شده به طوری که در حال حاضر تعداد مدارس مستحکم استان نسبت به معدل کشور بالاتر است .

استاندار همچنین اقدامات حوزه آبرسانی را نیز در این برنامه تشریح کرد و گفت: شاخص برخورداری از آب شرب بهداشتی در کشور ۷۸ درصد است و در سیستان و بلوچستان ۶۳ درصد بوده که با بهره‌برداری از طرح‌های جدید این شاخص به ۶۷ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: بزرگترین مجتمع آبرسانی کشور در منطقه سیستان است که ۹۴۵ روستا را آبرسانی می کند.

موهبتی گفت: در استان هم اکنون پروژه ۲۶۱ روستایی تلنگ- پیرسهراب-پلان در حال اجرا است که ۱۸۵ روستا وصل شده و بقیه در حال اجراست.

استاندار همچنین عنوان کرد: مجتمع ۲۶۰ روستایی سد پیشین نیز در حال اجراست و علاوه بر این ۳۲ مجتمع دیگر نیز در حال کار است.

وی تصریح کرد: با توجه به موافقت مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاهای مختلف جهش خوبی در حوزه آب رسانی در حوزه روستایی داشته ایم اما اتمام این پروژه ها مستلزم زمان است و بخش عمده آن تا پایان سال عمرانی ۹۹ به اتمام خواهد رسید.

این مقام گفت : ارائه خدمات در استان سیستان و بلوچستان به جهت عمق محرومیت تاریخی که در استان وجود داشته زمان‌بر است چراکه شاخص های استان در مقایسه با شاخص های کشوری فاصله زیادی دارد و در حوزه زیرساخت های مختلف از جمله در حوزه آموزش و پرورش، بهداشت، راه ، برق و برخورداری از آب آشامیدنی با همه خدماتی که نظام ارائه کرده است این فاصله ها همچنان وجود دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.