×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

استاندار: کشور از مزایای استان سیستان و بلوچستان محروم است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان دارای استعدادها و ظرفیت های فراوان ترانزیت و تجارت، مرز و ظرفیتهای بالقوه معدنی می باشد که غفلت از این توانمندی‌ها باعث شده است، کشور از مزایای استان محروم بماند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری سیستان پرس؛ احمدعلی موهبتی شامگاه سه‌شنبه ۱۳ آبان؛ در نشستی که با حضور دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی؛ و مسوولان استانی که در دفتر امام جمعه زاهدان برگزار شد؛ با بیان اینکه حمل و نقل و ترانزیت به عنوان اولین مزیت استان و معدن در بخش دوم سند آمایش، دومین مزیت استان شناخته شده است؛ اظهار داشت: برخی از این ظرفیتها مانند معادن غنی طلا و مس و … به تنهایی می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی کشور شود که عدم توجه به این ظرفیتها در گذشته باعث شده، کشور از مزایای این استان محروم بماند.

وی گفت: در حال حاضر سیستان و بلوچستان مورد توجه مقام معظم رهبری، دولت و سایر ارکان نظام است و خدمات خوبی در استان انجام شده است که این خدمات متعلق به نظام است و نباید به نام شخص و یا دولت خاصی مصادره شود.

استاندار افزود: در سند آمایش استان مهمترین مزیت استان ترانزیت و تجارت عنوان شده است و سیستان و بلوچستان تنها استان کشور است که با کشور پاکستان هم مرز است و از طریق این کشور با کشورهای هند و چین که ۳۵درصد جمعیت جهان مربوط به این سه کشور می‌باشد، در ارتباط است و از طرفی با جمعیت ۲و نیم میلیاردی کشورهای عضو آیورا ۵۰ درصد جمعیت جهان را شامل می شوند که بهترین دسترسی را به آبهای آزاد و ظرفیتهای ترانزیتی و تجاری را در حوزه سیستان و بلوچستان دارا می باشند.

موهبتی گفت: مقام معظم رهبری دو کلید واژه “گنج پنهان” و “تنگه احد” را برای سیستان و بلوچستان به کار برده‌‌اند و دولت برای تحقق اهداف ایشان، توجه ویژه و سرمایه گذاری زیادی در حوزه های مختلف از قبیل بندر، راه‌آهن، بزرگراه، فرودگاه ها، ساماندهی حاشیه نشینی و گازرسانی انجام داده است و به رغم اینکه شرایط اقتصادی کشور خوب نیست، اما طرح‌های استان با جدیت در حال اجرا است.

وی با اشاره به مشکل عدم دسترسی برخی مناطق به شبکه آب آشامیدنی، تصریح کرد: آنچه که بیشتر مردم استان را زجر میدهد، عدم دسترسی راحت به آب آشامیدنی است، به طوری که چندین سد در سطح استان ساخته شده است، و علی رغم گذشت مدت زمان زیادی از ساخت این سدها اما شبکه انتقال آب به مناطق و روستاهای پایین دست آن اجرا نشده که این برای مردم ایجاد مشکل کرده است.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان، با اشاره به وضعیت جاده‌های استان؛ گفت: متاسفانه این استان فاقد آزادراه بوده و تنها ۳% از بزرگراه‌های کشور را دارا است لذا اگر قرار است ترانزیت به عنوان اولین مزیت استان انجام شود و بندر چابهار در توسعه شرق کشور نقش آفرینی کند؛ بایستی به زیرساختهای حمل و نقل به ویژه تکمیل بزرگراههای استان توجه جدی گردد.

موهبتی ادامه داد: برای شکوفایی استعدادهای سیستان و بلوچستان که یک و نیم درصد مساحت کشور و ۲۰% از مرزهای کشور را دارا است؛ و از سویی دارای عقب ماندگی تاریخی و فاقد زیرساخت‌های مناسب می باشد؛ میبایست ردیف‌های ویژه اعتباری از سوی مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به سفر اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس و شخصیت‌های کشوری به استان؛ گفت: امیدواریم که این سفرها اثرگذاری مطلوب برای توسعه استان داشته باشد و انتظار داریم که همه بخش های مختلف نظام برای یک بازه زمانی به خصوص در برنامه هفتم توسعه، باعث توسعه مطلوب استان گردد و به ویژه توسعه اقتصادی را رقم بزند و شاخص‌های توسعه استان را به میانگین کشوری برساند.

گفتنی است در این دیدار آیت الله محامی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان نیز گفت: این استان با وجود خدمات انجام شده از سوی نظام و دولت از محرومیت تاریخی رنج می برد.

وی افزود: ظرفیت های ویژه‌ای در زمینه مرز، معادن، سواحل و از همه مهمتر مردم وفادار در این استان وجود دارد و این استان در شاخص های توسعه جزو ضعیف ترین استانهای کشور است که نیازمند توجه جدی می‌باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.