×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سیدحسین قدس نیا

اولین نشست خبری دکتر محمدحسن نوذری رئیس جوان اداره جهاد کشاورزی زابل با اصحاب رسانه به بهانه هفته جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این نشست که در فضائی صمیمانه در سالن جلسات اداره جهادکشاورزی زابل برگزار شد، ابتدا دکتر نوذری با تشکر از حضور خبرنگاران خبرگزاریها و اصحاب رسانه برای انعکاس اقدامات این اداره گفت: جهاد کشاورزی علاوه بر اینکه مسئولیت کارهای تخصصی بخش کشاورزی را بر عهده دارد، مسئول اشتغال منطقه نیز هست، زیرا کشاورزی بخش عمده اشتغال یک منطقه از جمله سیستان را تشکیل می‌دهد و عمده فعالیتهای مردم ذیل چارچوب تشکیلات و خدمات کشاورزی است.

دکتر نوذری در ادامه به انتصاب دکتر محمدعلی نیکبخت به عنوان وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در سیستان ۱۶۹ هزار هکتار اراضی قابل کشت وجود دارد، که در این مقدار اراضی ۵۶ هزار بهره‌بردار به طور مستقیم مشغول بکار بوده اند، و با خشک شدن بستر رود هیرمند و دریاچه هامون و خشکسالی ۲۵ساله حجم بالایی از کشاورزی بر روی این زمین ها را از دست داده ایم، اما پرسنل پرتوان جهاد کشاورزی با تعهد و فداکاری، سعی کردند حتی المقدور این شریان حیاتی در منطقه، همچنان در بحث اشتغال حفظ شود که می‌توان از اقدامات اصلی جهاد کشاورزی به حفر چاهک ها، کشت های گلخانه ای و همکاری به جهت افزایش تولید در واحد سطح اشاره کرد.

همچنین ایشان اشاره ای به تعداد چاهک های فعال در منطقه کرد و گفت که از محل استحصال آب ۱۰ هزار چاهک فعال در منطقه بین ۶تا ۸هزار هکتار در حال حاضر زیر کشت داریم اگرچه در مقابل ۱۷۰هزار هکتار کل اراضی عدد ناچیزی است.

نوذری در ادامه افزود: ۴۳ واحد مرغداری فعال صنعتی در منطقه داریم که در سال گذشته ۶۲۰۰ تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار کرده اند و همچنین قول داد طی ماه آینده، یک واحد کشتارگاه صنعتی طیور در سیستان فعال خواهد شد.

ایشان گریزی به دام اصیل سیستانی زد و گفت: در گذشته ۱ میلیون راس گاو سیستانی داشته ایم که ۱۱۰۰۰ خانوار تختک نشین وظیفه تولید انبوه شیر و گوشت کشور را بر دوش می‌کشیدند اما متاسفانه در حال حاضر اثری از این تعداد نیست،نوذری گفت در سال گذشته نزدیک به ۲۰ هزار تن شیر،۶۰۰ تن گوشت قرمز تولید شده است.

در ادامه ریاست جهاد کشاورزی زابل گفت ۲۵۶ حلقه چاه در سال ۱۴۰۲ برای کشاورزان حفر شده است و با همراهی آستان قدس رضوی ۵۰۰ حلقه چاهک دیگر نیز حفر شده است و همچنین بنیاد برکت برای ایجاد گلخانه های خانگی و تولیدی کوچک مقیاس مرغ از اواخر تیر ماه ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در نطر گرفته است.

نشست خبری ریاست جهاد کشاورزی شهرستان زابل

ایشان در خصوص سوال یکی از خبرنگاران در مورد پرداخت خسارت نکشت به کشاورزان گفت،همچنین به جهت یارانه خوراک دام نیز مبلغی اختصاص داده شده است که در فصل های بعد با عاملیت اتحادیه های دامداران پرداخت خواهد شد.

نوذری در خصوص بخشودگی وام های کشاورزان گفت از سال ۹۴ باید دولت آن را اجرایی می‌کرد و با تغییر وزیر جهاد کشاورزی و ریاست بانک مرکزی مسیر آن عوض شد که با انتخاب وزیر جدید و سیستانی وزارت جهاد امید داریم اتفاقات مثبتی به زودی رخ دهد

همچنین ایشان در خصوص وام های دامدار کارت گفت بخشودگی در این مورد هنوز ابلاغ نشده اما بانکها مجاز نیستند که دایره وصول در این مورد راه اندازی کنند و با بانک‌های متخلف برخورد خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.