×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سیدحسین قدس نیا

حجت الاسلام والمسلمین اشرفیان در خطبه‌های نمازجمعه ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۲ شهرستان نیمروز با حضور عموم مؤمنین خداجوی و مردم همیشه در صحنه در مسجد جامع حضرت امام حسن مجتبی(ع) این شهرستان برگزار شد، با اشاره به سفر اعضای ستاد ملی مقابله باریزگردها به منطقه سیستان گفت: روزهای گذشته، سفر ریاست محترم سازمان محیط زیست کشور و اعضای ستاد ملی مقابله با ریزگردها را به منطقه سیستان داشتیم، آن هم در یک روز طوفانی و وحشتناک از گرد و غبار ریزگردها که البته برای ما یک‌روز عادی زندگی‌ست، ولی اعضای این ستاد از این حجم از ریزگردها و طوفان‌های مهیب و آلودگی هوا بسیار متعجب و متحیر شده‌بودند.

وی افزود: اولا من تشکر میکنم از این حضور ارزشمند معاون محترم ریاست جمهور و هیئت همراه که در این شرایط جوی به منطقه سیستان سفر کردند و پای درد دل مردم‌نشستند و اوضاع زندگی مردم و‌مشکلات مردم را از نزدیک ملاحظه کردند به نقل خودشان آنچه درصحنه میدانی ببینند باآنچه برایشان تعریف شود کاملا متفاوت است.
ثانیا: تشکر می‌کنیم، از مدیر کل محترم حفاظت محیط زیست استان ،که این مطالبه مردمی‌که در نمازجمعه نیمروز مطرح شد را پیگیری کردند، و با تلاش و رایزنی مجدانه برای اولین بار ، ستاد ملی مقابله با ریزگردها را به سیستان آوردند، در یک شرایطی که وضعیت واقعی زندگی مردم را درک و تجربه کنند، این حاصل تلاش و دغدغه‌های مدیران بومی و دلسوز و انقلابی ماست، ما مدیرانی هم داشتیم که اگر مقام و مسئولی می‌آمد، یا کسی از مردم متوجه حضورشان نمی‌شد، یا در بهترین شرایط جوی و بهترین مکان‌های تفریحی می‌آمدند.

امام‌جمعه نیمروز گفت: برای این سفر، مصوبات خوبی مطرح شده که اگر نهایی شود، شرایط منطقه سیستان بسیار متفاوت خواهد شد، منتها باید پیگیری و عملیاتی شود. در حد حرف و شعار باقی نماند، ما در گذشته فرصت‌های زیادی را از دست دادیم و اوضاع جوی به مراتب خطرناک‌تر شده‌است.

ستاد ملی باید مصوبات ملی و کلان ویژه برای منطقه سیستان در نظر بگیرد و نظارت بر اجراء مصوبات هم داشته باشد، هیج کجای دنیا شرایط آلودگی سیستان را ندارد و اگر دنیایی از ثروت و شرایط خوب دیگر در منطقه باشد ولی مشکلات زیست محیطی حل نشود، امکان زندگی کردن در سیستان نخواهد بود.

باید دنبال راهکار اساسی برای حل این بحران بود چرا که مشکلات زیست محیطی به مراتب بدتر از مشکلات معیشتی مردم است.
باید ستاد ملی احیا تالاب هامون مثل دریاچه ارومیه شکل بگیرد ، باید حقابه به هر زبانی و هر اهرمی شده از افغانستان گرفته شود ولی متکی به آن هم نبود همه راهکارهای جایگزین، دنبال شود.
مالچ پاشی زیست محیطی مشترک مرزهای دو کشور همسایه، بارورسازی ابرها ، ایجاد بادشکن های سنتی، و هر اقدامی لازم است با قید فوریت دنبال شود.

وعده مرطوب سازی تالاب که ریاست محیط زیست برای چندمین بار وعده دادند، باید در اسرع وقت، پیگیری و عملیاتی شود وگرنه شرایط جوی منطقه سیستان با این شرایط، برای هیچ موجود زنده‌ای امکان پذیر نخواهد بود.

باید کلیه خدمات درمانی و قبوض آب و برق در سیستان رایگان و مالیات‌ها حذف شود، که مردم رغبت کنند در این منطقه بمانند وگرنه چه کسی این شرایط را می‌تواند تحمل کند و زندگی کند؟

وی افزود: نظام ما بحمدلله توجه ویژه ای به این استان داشته و هزینه‌های کلانی به این منطقه اختصاص داده ولی سوءمدیریت ها و تک روی ها ،ترک فعل ها، باعث شده بیش از ۱۷۰۰ میلیارد زیر خاکها دفن شود راه چاره اش این هست که باید سازمان عمران سیستان احیا شود..

در پایان اشرفیان گفت: مگر سد بخش آباد که بزرگترین ظلم ‌ وتیر خلاصی به پیکره هامون و زندگی هامون نشینان بود، زیر پتو ساخته شد که‌ کسی نبیند، یا جلوی چشم همه مسئولین وقت انجام شده، چرا کسی اقدامی نکرد؟ مگر منابع طبیعی وظیفه نهال کاری ندارد؟ کدام نهال را شما در منطقه یا اطراف تالاب می‌بینید؟ اندک درخت و نهالی را هم دارند از بین می‌برند.

مگر نمی‌شود چاهکهایی ویژه نهال کاری درنظر گرفت؟ مگر جان دادن تعداد زیادی از هموطنان ما بر اثر ریزگردها برای کسی اهمیت نداشت ؟ چرا ،متولیان سلامت مردم آمار فوتی های براثر آلودگی هوا، به موقع اعلام نشد تا ستاد بحران ویژه سلامت مردم سیستان تشکیل ومسئولین امر تدبیر کنند، چرا در مراکز درمانی آلوده‌ترین شهر جهان، کپسول اکسیژن به اندازه کافی نباشد.

باید بعد از حضور اعضای ستاد ملی مقابله با ریزگردها در سیستان و مشاهده عمق فاجعه، تحول اساسی وکلیدی در سیستان ایجاد شود.

منبع خبر :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.