×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

رییس‌جمهور درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان گفت: پیشنهاداتی به دولت رسیده که در وزارت کشور در حال بررسی است و سپس در کمیسیون امور مقدماتی بررسی می‌شود.

اسفندماه سال گذشته بود که رییسی برای بازدید از مناطق سیل زده راهی سیستان و بلوچستان شد. سیل اخیر در سیستان و بلوچستان گرچه خسارت سنگینی به خانه‌ها و جان مردم وارد نکرد؛ اما از بین رفتن بخشی از جاده‌ها و مسدود شدن مسیرهای منتهی به تعدادی از روستاهای جنوبی در شهرستان چابهار و دشتیاری باعث شد ضعف زیرساخت‌ها در این منطقه بار دیگر خودنمایی کند.

چند سالی است وقتی حرف از رفع مشکلات زیرساختی و محرومیت سیستان و بلوچستان به میان می‌آید، پیشنهاد «تقسیم استان» به عنوان یک راه‌حل مطرح می‌شود؛ راه‌حلی که نمونه اجرای آن در تقسیم استان خراسان به سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی قابل بررسی است.

این پیشنهاد مخالفان سرسختی دارد که معتقدند تقسیم سیستان و بلوچستان نمی‌تواند به رفع محرومیت‌ها کمک کند و ممکن است شکاف‌های اجتماعی و تهدیدات امنیتی به دنبال داشته باشد. از طرف دیگر، موافقان مصممی هستند که باور دارند استدلال کافی و متقن برای تقسیم استان وجود دارد و تعلل در آن توسط مسؤولان و دولتمردان می‌تواند عمر محرومیت را در این منطقه طولانی‌تر کند.

حرف از بهبود زیرساخت‌ها فرصت خوبی برای آن بود که خبرنگار مهر از رئیس‌جمهور بپرسد: «با توجه به ضرورت اصلاح زیرساخت‌ها طرح تقسیم استان می‌تواند کمک کند؟»

 تقسیم استان سیستان و بلوچستان

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال گفت: «این موضوع از بحث‌های آینده است. ما گفته‌ایم وزارت کشور بررسی‌های لازم را در این باره انجام دهد. پیشنهاداتی به دست دولت رسیده که در وزارت کشور در حال بررسی است. بعد از آن، این موضوع در کمیسیون امور مقدماتی دولت، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در نهایت ببینیم درباره پیشنهادات مختلفی که برای سیستان و بلوچستان وجود دارد چه تصمیمی باید گرفت.»

رئیسی تاکید کرد: «چه تقسیمات کشوری صورت بگیرد و چه وضع فعلی حفظ شود، موضوع استان سیستان و بلوچستان جزو اولویت‌های دولت است و توجه به این استان و رفع محرومیت‌های آن مورد تاکید رهبری و مجموعه دولت است و همواره دنبال شده است. مسائل مختلف در این منطقه از جمله مسکن، اشتغال و آب منطقه وجود دارد که در اولویت هستند. البته مسؤولان منطقه و استانداری نیز با همت ارزشمندی کار را دنبال می‌کنند.»

شرط تقسیم استان سیستان و بلوچستان

اسفندماه سال گذشته بود که «معین‌الدین سعیدی» نماینده مردم «چابهار» در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی مهر به مناطق سیل‌زده، درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: «صرف تقسیم استان به تنهایی هیچ مشکلی را حل نکرده و شاخص‌ها را افزایش نمی‌دهد. اما اگر دوستان در سیستان مایل به پیگیری هستند و تشکیل سیستان اصرار دارند، بنده مخالفتی با این موضوع ندارم.»

او موافقت مشروط خود با طرح تقسیم استان را اینگونه بیان می‌کند: «سیستان می‌تواند با مرکزیت زابل از استان جدا شود، اما بلوچستان تقسیم شدنی نیست. اگر اصرار بر تقسیم بلوچستان زیاد باشد باید بلوچستان با نام‌های بلوچستان شمالی به مرکزیت زاهدان، بلوچستان مرکزی به مرکزیت ایرانشهر و بلوچستان جنوبی به مرکزیت چابهار تقسیم شود. اگر چنین شرایطی باشد شاید بتوان طرح تقسیم استان را پیگیری کرد.»/اقتصاد آنلاین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.