×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

با اقدامات وزارت نیرو وحمایت سازمان برنامه و بودجه کشور هم‌اینک تالاب بین‌المللی هامون، سدها و چاه‌نیمه ها در بهترین وضعیت آبی خود قرار دارند و کشاورزان منطقه می‌توانند با خیال آسوده کشت امسال خود را انجام دهند.

به گزارش سیستان پرس : محمد حاج رسولی روز پنجشنبه در مراسم افتاحیه این طرح‌ها که با حضور وزیر جهاد کشاورزی در سیستان و بلوچستان به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس‌جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: تالاب بین‌المللی هامون با وسعت پنج هزار کیلومتر مربع و حجم بیش‌از ۱۰ میلیارد متر مکعب آب، بزرگترین پهنه تالابی کشور را دارد که این امر نشان‌دهنده اهمیت آب بر روند توسعه این استان است.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان با فرهنگ و تاریخ غنی حدود هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی دارد و با توجه به میزان بارندگی ۱۱۰ میلی‌متر یکی از خشک‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: هم‌اینک وزارت نیرو در راستای طرح‌های توسعه منابع آب و خاک سیستان و بلوچستان سه پروژه را به بهره‌برداری می‌رساند که اولین پروژه آن شامل سازه کنترلی مخازن چاه‌نیمه یک به منظور تضمین آب آشامیدنی منطقه و تفکیک مصارف آشامیدنی و کشاورزی و نیز ایجاد نظام بهره برداری بهینه است.

وی تصریح کرد: این پروژه نه تنها مدیریت مصرف را ممکن می‌کند بلکه طرحی پدافندی به منظور تامین آب آشامیدنی مطمئن شهرهای زاهدان، زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمروز و نیز ۹۳۰ روستای دشت سیستان محسوب می‌شود که این سازه با ایزوله کردن چاه‌نیمه سوم به بهره‌برداری می‌رسد.

حاجی رسولی بیان کرد: عمق این چاه‌نیمه از سایر چاه‌نیمه‌ها ۱۰ متر بیشتر است و از لحاظ کمیت نیز تبخیر کمتری دارد بنابراین شرایط مطلوبی را برای آب آشامیدنی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: به منظور ایجاد کانال ۱۱۰ متری با ظرفیت ۶۰۰ متر مکعب در ثانیه، ۱۰۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: دومین پروژه کانال خروجی مستقل چاه‌نیمه چهارم است که بخش عمده‌ای از اراضی طرح ۴۶ هزار هکتار از این پروژه تامین آب می‌شود.

وی ادامه داد: این پروژه شامل کانال ۱۱ کیلومتری است که ۹ کیلومتر آن دارای پوشش بتنی و ۲ کیلومتر آن دارای پوشش خاکی در داخل این چاه‌نیمه اجرا شده است.

حاجی رسولی افزود: بر روی این کانال ایستگاه‌های پمپاژ برقی توسط وزارت جهادکشاورزی به منظور تامین بیش‌از ۶۰ درصد آب مورد نیاز این طرح احداث شده است.

وی تصریح کرد: طرح جامع مهندسی سامانه رودخانه‌های سیستان و بلوچستان سومین پروژه است که در این بخش در مجموع ۲۶ میلیون متر مکعب لایروبی شده و ۱۴۵ میلیارد تومان برای آن پروژه هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: در این منطقه نیز ۲۵ نقطه حادثه خیز مسیر مرمت و بازسازی شده به گونه‌ای که در سالجاری مناسب‌ترین ذخیره در چاه‌نیمه‌ها انجام شده و کمترین خسارت را در منطقه شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: میزان کل هزینه‌های این طرح ۳۵۶ میلیارد تومان بوده است./ایلنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.