×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

حجت الاسلام و المسلمین گزمه گفت : این دوگانگی برای چه در این استان وجود دارد دریک حوزه دارد صادرات سوخت انجام می شود، اگر ممنوع است باید همه جا ممنوع باشد، هیچ حرفی هم نیست منتهی مسئولان فکر بکنند برای بهره مند شدن مردم از فرصت مرز.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سیستان پرس حجت الاسلام والمسلمین گزمه در خطبه های نماز جمعه شهرستان هیرمند در خصوص مرز و مرزنشینان بیان کرد: مسئولان تراز اول کشور تا سطح وزرا آمدند و مرز را دیده اند و مشکلات را مشاهده کردند،وزیر کشور حدود دو سال قبل به شهرستان هیرمند آمدند و بازارچه شهر دوستمحمد را افتتاح کرد،اما هیچ کاری تا به امروز انجام نگرفته است.

وی در ادامه افزود: این جای بسی تاسف هست که مردم در کنار مرز باشند و هیچ بهره ای نبرند،بعضی ها فکر میکنند که تا ما حرف از بهره مندی میزنیم به فکر فروش سوخت می افتند یعنی قاچاق این یک فکر اشتباه و غلط می باشد.

حجت الاسلام گزمه گفت: اگر ما می گوییم مردم بهره مند بشوند از مرز یعنی بازارچه های مرزی در سطح شهرستان شکل بگیرد و مراودات مرزی شکل بگیرد
و در کنار میلک که تجار بزرگ از کشور ایران و افغانستان دارند کار می کنند و کالا ترانزیت می شود و برای کشور ارزشمند است که باید بشود،اما مردم منطقه هم باید در بازارچه های کوچک بتوانند داد و ستد و کار کنند.

وی افزود: چطور است که در گوشه ای از کشور دارد کوله بری انجام می شود در حوزه بندرها و دریاها دارد شکل می گیرد، در همین استان سیستان و بلوچستان در حوزه جنوب علی رغم اینکه عزیزان می گویند سوخت ممنوع است دارد سوخت انجام می شود، که برای همین مردم سوال دارند. مسئولان بیایند و به مردم پاسخ بدهند.

خطیب نمازجمعه شهرستان هیرمند بیان کرد: این دوگانگی برای چه در این استان؟ دریک حوزه دارد سوخت انجام می شود؟ اگر ممنوع است باید همه جا ممنوع باشد، هیچ حرفی هم نیست منتهی مسئولان فکر بکنند برای بهره مند شدن مردم از مرز و در دو روز گذشته عزیزان تراکتور دار به دفتر ما مراجعه کردند که حتما هم مشاهده کردید در رسانه ها و فضای مجازی و حرف آنها این است که زمین های کشاورزی شان آن طرف دیوار امنیتی قرار دارد، چرا به ما اجازه داده نمی شود که برویم آن طرف مرز و کشاورزی کنیم و زمین های خود را آباد کنیم؟

گزمه اظهار داشت: دو موضوع وجود دارد.
یکی آنکه اجازه بدهند برای فروش سوخت بروند یک مبحث هست یکی دیگر اینکه برای سر زدن به زمین های کشاورزی بروند برای تثبیت مالکیت اراضی بحث دیگری است.
چرا برای سر زدن به زمین های کشاورزی ممانعت انجام می شود؟ اگر تخلفی صورت می گیرد باید برخورد شود، اگر قاچاقی صورت می گیرد برخورد شود، ما موافق قاچاق نیستیم منتهی اجازه بدهند مردم بروند و اگر اعمال حاکمیت نشود افغانستان می گوید مرز ما دیوار است.

وی افزود: چندین بار است که افغان ها ایجاد درگیری می کنند اقدام به تیراندازی می کنند،چرا؟
چون توجه نکرده ایم زمان کشیدن دیوار امنیتی و درست جانمایی نکرده ایم و اول نیامدیم صفر مرز یک جاده شنی بکشند عزیزان بعد بیایند بگویند دیوار ما دیوار امنیتی است.

حجت الاسلام والمسلمین گزمه تصریح کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم دیروز طرح سوال کردند از وزیر کشور و قانع نشدند و قرار شده کارشناسان بیایند و بررسی کنند و اعلام کنند به مردم که چرا آقایان ممانعت می کنند از داد و ستد مردم در مرز آنهم با توجه به اینکه مردم مشکل و گرفتاری دارند و برای اولیات زندگی خود مانده اند، کمک شود به معیشت مردم در دوران تحریم به قول آقایان؟داد و ستد شکل بگیرد و اگر بازارچه های مرزی شکل بگیرد قطعا مردم کشور افغانستان هم آیند چون نیازمند هستند.

گزمه در پایان گفت: هشدار می دهیم به مسئولان امر اگر فکری نکنند خدای نکرده ممکن است گاهی تحرکاتی بشود و کنترل نشود، ما اعلام میکنیم به عزیزان توجه کنند بارهاست که هشدار می دهیم قطعا هر مسئولی در این امر کوتاهی بکند باید پاسخگوی مردم مرزدار این منطقه باشد باید بیایند مردم را قانع کنند و دلایل خود را بگویند،حالا می خواهد مرزبانی، گمرک، بازارچه ها ، سیستم سیاسی و امنیتی باشد،عزیزان بیایند مردم را قانع کنند و دلایل خود را بیان کنند و اگر کمکی هم میخواهند به مردم بگویند تا مردم کمک کنند چرا که این مردم انقلابی و ولایتمدار هستند و تا پای جان خود برای انقلاب ایستاده اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.