×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

تازه ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

قائم مقام مجری طرح آبرسانی به دشت سیستان  گفت :  مجری و پیمانکاران طرح آبرسانی با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان تا  رفع نواقص و اتمام طرح در منطقه حضور دارند لذا  بهره  برداران و کشاورزان از این بابت دغدغه و نگرانی نداشته باشند.

به گزارش رسانه خبری تحلیلی سیستان پرس : طرح آبیاری با لوله  به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان در سال ۹۳ و با عنایت خاص مقام معظم رهبری به منطقه استراتژیک سیستان و مردم ولایتمدار این خطه بمنظور ماندگاری ، بهبود معیشت مردم ، رونق کشاورزی و … مورد تصویب قرار گرفت و پس از آن عملیاتی شد.

ضعف متولیان امر در انعکاس خدمات و اقدامات صورت گرفته و مزایای این طرح عظیم ، سبب شد طیفی خاص که بدنبال تامین مطامع و منافع  خویش از طریق جذب ، اشتغال و بهره برداری از امکانات طرح بودند ، با مقاومت سرسختانه دست اندرکاران و مسئولان طرح ۴۶ هزار هکتاری مواجه شوند، این موضوع سبب شد این قماش در پوشش مطالبه گر ، حامی مظلومان و کشاورزان به دنبال انعکاس مشکلات و معایب طرح مذکور باشند و چشم خود را بر روی محسنات و مزایای پدید آمده که به گفته مسئولان و کارشناسان امر بزرگ ترین طرح از این نوع در خاورمیانه است ببندند و دیدگاه مسموم و بغض آلود خود را تعمیم و به جامعه تسری بخشند و به پروژه ناامید ساختن مردم و بدبینی آنان نسبت به این دست آورد ارزشمند نظام ورود کنند.

طرحی که فوری ، و مطالعه آن در حال اجرا انجام شده است ، قطعا نواقص و کاستی هایی هم دارد و بر اساس اعلام مجری و دیگر مسئولان مرتبط تمام نواقص و کاستی ها مرتفع خواهد شد و مادامی که مشکلات رفع نگردد، مجری و پیمانکاران در منطقه سیستان حضور خواهند داشت. لذا نباید از دایره اخلاق و انصاف عدول کرد و در کنار بیان نواقص به تبیین و انعکاس مزایا  و دست آوردهای ملموس آن نیز پرداخت.

در همین رابطه اصحاب رسانه سه شنبه ۲۰/۸/۹۹  از طرح آبرسانی با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان بازدید بعمل آوردند .

قائم مقام مجری طرح آبرسانی با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان در جمع خبرنگاران گفت :از اواخر شهریورماه سال جاری طبق برنامه، تاکنون کارآبرسانی به ٢٠ هزار هکتار از اراضی کشاورزان شمال استان از محل طرح  ۴۶هزارهکتاری به اتمام رسیده و تا یکماه دیگر آبرسانی به کل طرح انجام خواهد شد.

فریدون اشرفی افزود :  در ١۶ ناحیه عمرانی در شهرستان های هیرمند ، نیمروز، زابل، زهک و هامون حدود ١۴ هزارو٢٠٠ حوضچه پنج هکتاری احداث شده است و  به زودی شاهدآبرسانی به تمامی این حوضچه ها خواهیم بود.

قائم مقام مجری طرح آبرسانی به دشت سیستان  تصریح کرد : تمامی عوامل اجرایی طرح با تلاش شبانه روزی در صدد رفع نواقص موجود بوده تا در فصل کشت پاییزه ،سهم آب بهره برداران در سریعترین زمان  به مزارع برسد.

اشرفی به محدودیت منابع آبی و هزینه های تخصیص یافته طرح انتقال آب بالوله به اراضی کشاورزی اشاره کرد و از کشاورزان خواست با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، بسوی تغییر الگوی کشت و کشت اقتصادی حرکت کنند.

قائم مقام مجری طرح آبرسانی به دشت سیستان تاکید کرد :  این طرح برای ۴۶ هزار  هکتار آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده است و وقتی بیان می گردد  تاکنون ۲۰ هزار هکتار از اراضی ، آن هم به روش سنتی ( غرقابی)آبیاری گردیده ،  این بدان معنی است که اگر سیستم ابیاری تحت فشار در مزارع احداث شده بود این اب کفاف ۴۰ هزار هکتار از اراضی را می داد ، لذا  چنانچه روش ابیاری اصلاح نشود نمیتوان به بهره وری مناسب از سیستم امیدوار بود و در آینده با نقص فنی و خرابی در تاسیسات پمپاژ مواجه خواهیم شد.

مدیر دفتر بهره‌برداری طرح ۴۶ هزار هکتاری نیزدر این بازدید گفت : برای هر هکتار ۲ هزار و ۳۰۰ مترمکعب آب در نظر گرفته شده و تاکنون ۱۶ میلیون و ۸۰۰ مترمکعب از ایستگاه(a) و ۱۶ میلیون و ۸۰۰ متر مکعب از ایستگاه(b) و از طریق ایستگاه‌های مستقل ۱۵ میلیون و ۷۰۰ متر مکعب آب به مزارع کشاورزی دشت سیستان رها سازی گردیده است.

اربابی افزود : با رها سازی آب از طریق لوله برای نخستین بار کشاورزان شهرستان‌های زهک و هیرمند به کشت و زرع پرداختند.

مدیر دفتر بهره‌برداری طرح ۴۶ هزار هکتاری با بیان اینکه تا اتمام فصل برداشت در کنار کشاورزان هستیم و  هدف ما رضایتمندی آنان است ، خاطر نشان کرد: خط انتقال آب با لوله از ایستگاه پمپاژ مادر تا دورترین نقطه منطقه سیستان ۴۲ کیلومتر و مسیر عبور آن ۶۵ کیلومتر می باشد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.